نقش مشکلات جنسی در طلاق

پرستاران توانمند ایران

پرستار پيشتاز خدمت در عرصه سلامت

طبق آمارهـــــــای منتشرشده 30 تا 40 درصد زوج‌ها اختلالات جنسی را در زندگی خود تجربه می‌کنند و در بسیاری از موارد متأسفانه زنان و مردان همدیگر را با معیارهای خودشان می‌ســــنجند و شناخت درستی از نیازهای هم ندارند و تکالیف‌شان را در مقابل یکدیگر نمی‌دانند.
 
مرد سعی می‌کند زن خود را در رفتار و نیاز مانند یک مرد تصور کند یا مورد قضاوت قرار دهد و زن نیز سعی دارد شوهرش را براساس معیارهای زنانه مورد توجه یا ارزیابی قرار دهد. شاید بتوان گفت یکی از علل مهم اختلافات زناشویی و سردی‌ها و بی‌‌میلی‌های جنسی در زندگی زوجین و حتی خیانت‌ها نسبت به همسر از همین موضوع نشئت می‌گیرد.
 
دکتر فروتن متخصص اورولوژی ، زوایای جدیدی از مشکلات جنسی را بازگو می‌کند:
 

ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:نقش,مشکلات,جنسی,طلاق,نیاز,همسر,رفتار,درک,رابطه,عشق,لذت,ارضا,زناشویی,اختلال,مرد,زن,ساعت توسط م. عندلیب|

لطفا جهت اطلاع و دریافت آخرین اخبار پرستاری بویژه اخبار استخدامی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده در جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:دریافت,آخرین,اخبار,پرستاری,ساعت توسط م. عندلیب|

توده های متعددی که زیر پوست جمع می شوند، لیپوم (LIPOMA) نام دارند. لیپوم، غده های خوش خیم بافت چربی است و بیشتر در بافت های نرم بدن دیده می شود.
لمس توده‌های چربی در زیر پوست
لیپوم ها، توده های خوش خیمی هستند که از تجمع سلول های چربی به وجود می آیند. این توده ها معمولا در بافت های زیر پوستی به وجود می آیند.
لیپوم یا لیپوما را غده چربی یا کیست چربی نیز می گویند.

لیپوم قابل لمس و نرم و به طور معمول متورم است.
بیشتر اوقات، لیپوم خیلی بزرگ نیست و قطر آن در حد چند سانتی متر است.

کیست‌ها اغلب بدون درد می‌باشند، ولی اگر همین کیست‌ها بزرگ شوند و روی یک ریشه عصبی که در زیر توده قرار دارد فشار بیاورند، دردناک می‌شود.

کیست‌های ناحیه سر، صورت، گردن و نواحی اطراف گوش اغلب در افراد با پوست چرب و سابقه آکنه دیده می‌‌شوند و در برخی خانواده‌ها بیشتر وجود دارند.
همچنین در مردان دو برابر خانم‌ها ایجاد می‌شوند و در بچگی نادرند.
به هیچ‌وجه به توده‌هایی که در پوست دارید دست نزنید و آنها را فشار ندهید
نوع عروقی لیپوم شامل بافت چربی همراه با عروق و عضلات صاف است.
در نوع مادرزادی لیپوم که نادر است، غده همراه با رشد کودک رشد می کند و بزرگ می شود.

لیپوما نیازی به درمان ندارد، مگر این که دردناک و متحرک شود و یا اندازه آن مشکل به وجود آورد. در این گونه موارد در ابتدا باید برای تشخیص بدخیم بودن توده، نمونه برداری انجام شود.

نوع بدخیم این توده ها «لیپوسارکوما» نام دارد. «سارکوما» نام عمومی برای سرطان های نسج نرم است.

منظور از سرطان های نسج نرم، بروز سرطان در مجموعه ای از سلول ها و بافت ها مانند عضلات، نسج چربی، بافت های همبند، عضلات صاف و غیر ارادی دیواره های دستگاه گوارش و غیره است که در سراسر بدن وجود دارد.

اگر این سرطان در نسج چربی پیدا شود، به آن لیپوسارکوما و اگر در نسج عضلانی باشد به آن لیومیوسارکوما می گویند.
غده چربی
بعضی کیست‌هایی که در سر ایجاد می‌شوند، معمولا ژنتیکی هستند و بیشتر در خانم‌ها شیوع دارند که مو روی آن می‌ریزد.

همچنین تعداد آنها ممکن است از یک عدد بیشتر باشد، اما معمولا بدون درد و بدون مجرا به سطح پوست هستند و معمولا التهاب و قرمزی پیدا نمی‌کنند.

در این نوع کیست، بیمار بیشتر به علت کم شدن مو در آن ناحیه و احساس ناراحتی هنگام شانه کردن موها مراجعه می‌کند.

برخی از این کیست‌ها ممکن است در خانم‌های بالای 60 سال به تعداد زیاد در کنار هم ایجاد گردند که بهتر است هرچه زودتر برداشته شوند؛ چون احتمال بدخیمی دارند.

توده‌هایی که در ناحیه اندام‌ها و سینه و شکم به وجود می‌آیند، اغلب متحرک نیستند و بدون درد می‌باشند و معمولا نیاز به درمان ندارند، مگر آنکه دردناک شده یا از نظر ظاهری برای بیمار ناخوشایند باشند.

روش درمان کیست‌‌ها، جراحی و برداشتن آنها توسط پزشک متخصص است و حتما باید جهت پاتولوژی فرستاده شوند.

اگر کیست‌ها دچار التهاب شده و قرمز و دردناک شوند، بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند تا با مصرف آنتی‌بیوتیک و تخلیه کیست از انتشار عفونت جلوگیری به عمل آید.
از روش های لیپوساکشن و لیزر لیپولیز هم می توان برای برطرف کردن این غده ها استفاده کرد، ولی احتمال برگشت پذیری غده ها در این روش ها وجود دارد
اگر فرد مبتلا به موقع به پزشک مراجعه کند و بیماری او تشخیص داده شود قابل درمان است، زیرا این توده را به راحتی می توان با جراحی خارج کرد.

ضمن این که باید توجه داشت خروج این غده ها بسیار آسان و در زمان کوتاهی انجام پذیر است.

از روش های لیپوساکشن و لیزر لیپولیز هم می توان برای برطرف کردن این غده ها استفاده کرد که این روش ها نیازی به برش ندارند، ولی احتمال برگشت پذیری غده ها در این روش ها وجود دارد.

مناسب ترین روش برای درمان، جراحی است که با بی حسی موضعی انجام می شود. جراحی در موارد درد یا حساسیت، التهاب یا عفونت، وجود ترشحات در توده و یا چسبندگی به اطراف و افزایش اندازه توده انجام می شود.

بعضی اوقات این توده ها در مکان های حساس مثل مفاصل، بین عضلات و... قرار می گیرد که باید حتی بدون در نظر گرفتن موارد گفته شده، اقدام به جراحی کرد.

 

نوشته شده در شنبه 11 آبان 1392برچسب:غده,برآمده,چربی,زیرپوستی,ليپوم,ساعت توسط م. عندلیب|

اضافه وزن و چاقي از مشكلات شايع جهان امروز و از علل تهديد كننده سلامتي مي باشند. چاقي در افزايش فشارخون ، كلسترول ، تري گليسريد و قند خون نقش  داشته و خطر بيماري هاي  قلبي ، سكته مغزي ، ديابت               ( بيماري قند) ، مشكلات مفصلي و بسياري از سرطانها ( مانند سرطانهاي پستان ، روده بزرگ ، پروستات ، رحم ، كليه ، تخمدان ، لوزالمعده ، كبد و كيسه صفرا ) را افزايش مي دهد.

چاقي در واقع تجمع غيرطبيعي چربي در بدن است . هر زماني كه بين دريافت  و مصرف انرژي ، توسط عادات غذايي و ورزش تعادل برقرار نشود ، انرژي مازاد بصورت چربي تجمع يافته و فرد دچار اضافه وزن و چاقي مي شود.

وجود يا عدم وجودچاقي نه فقط با اندازه گيري وزن بدن ، بلكه با اندازه گيري چربي بدن تعيين مي شود. بعضي از افراد ممكن است عليرغم اضافه وزن ، خيلي عضلاني باشند و چربي كمي داشته باشند ، لذا چاق محسوب نمي شوند ، در صورتي كه ممكن است فردي وزن طبيعي داشته باشد يا كم وزن باشد اما باز هم چربي اضافه داشته باشد.

درمان اضافه وزن وچاقی

به منظور درمان اضافه وزن و چاقي رعايت برخي نكات مورد تاكيد است كه شامل موارد به شرح ذيل مي باشد :

هدف اوليه ، كاهش وزن به ميزان 10 درصد از وزن بدن در طول 6 ماه است. ميزان كاهش بايد 5/0 تا 1 كيلوگرم در هفته باشد. بعد از 6 ماه درمان، بايستي وزن كاهش يافته براي يك دوره حفظ شود و در صورت نياز به كاهش بيشتر ، بعد ازطي نمودن دوره حفظ وزن ، مرحله بعدي شروع شود.

 روشهاي درمان چاقي عبارتند از :

1-      رژيم درماني

2-      افزايش فعاليت بدني

3-      رفتاردرماني ( اصلاح شيوه زندگي)

4-      دارودرماني

5-      جراحي

كه جهت آشنايي خوانندگان محترم ، به اختصار در مورد هر يك از آنها توضيحاتي ارائه ميگردد :

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 1 آبان 1392برچسب:اضافه وزن,چاقي,فشارخون,قند خون,ساعت توسط م. عندلیب|

نیاز به آزمایش سینه برای چیست؟

این آزمـایشات شخصـی بـه خـانم ها کمک می کند تا بتوانندوجود کیست ها یا هرگونه مشکل خوش خیم (غیر سرطانی)را در خود تشخیص دهند. خانم ها حتی می توانند سرطان رانـیـز از طریق این آزمایشات تشخیص دهند ، البته این مشکل در نـوجـوانـان و جـوانـان بـه نـدرت دیـده می شـود. انـجـام این آزمایشـات بسـیــار ساده است و چند دقیقه بیشتر وقت نمیگـیرد. با اینکه در ابتدا ممکن است کمی برایتان عجیب باشد، اما از این طریق قادر خواهید بود سلامت سینه هایتان را خود تشخیص دهید. اگر سالانه برای چک آپ کامل نزد پزشک می روید، او سینه های شما را نیز بررسی خواهد کرد تا از سلامت آنها آگاهی یابد. پزشک احتمالاً به شما نشان خواهد داد که چطور خودتان نیز بطور مداوم آزمایش سینه را انجام دهید تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل سریعاً نزد پزشک بروید.

 

 نحوه ی انجام آزمایش:

 آزمایش سینه ها هر یک ماه یکبار به نظر کافی است و خوب است که این آزمایش در یک زمان مشخص از ماه صورت گیرد چون سینه ها در چرخه ی قاعدگی دستخوش تغییر می شوند. بهترین زمان برای انجام این آزمایش یک هفته پس از شروع عادت ماهیانه است.

 این آزمایش دو قســمت دارد: ظاهر پستان ها و چگونگی آنهابـا لـمس کـردن. قســمت ظاهری آنـها سـاده اسـت. قـبـل ازلبـاس پـوشـیدن، جـلوی آیـنـه بایستید و دست ها را در کناربدن قرار دهـید. به دقت به سینه هایتان نگاه کنید. ببینید آیا  چیز غیرعادی در آنـها مشاهده می کنید یا خیر، مثلاً در نوک سیـنـه ها یـا گـود رفتگی یا تغییر خاصی روی پوست آن. بعداز زوایای مختلف به سیـنـه هایتان نگاه کنید. طرز قرار گرفتن دست هـا را تـغـیـیر دهــید، کنار نگاه دارید، بالا ببرید، یا روی رانهایتان بگذارید. و خوب به حالت سینه ها دقت کنید.

 قسمت بعدی چگونگی سینه ها از طریق لمس کردن است.

 در دست گرفتن سینه ممکن است در ابتدا کمی برایتان غیر عـادی باشد. بعضی دختر خـانم ها حتی ممکن است از این کـار احسـاس خـجـالت کنـنـد. امـا هـیـچ دلـیـل بـرای خجالت کشـیدن نیـست. بــرای اطمینان از سلامتیتان باید این کار را انجام دهید.

 برخی خانم ها فکر میکنند این قسمت از آزمایش سینه را بهتر است زمانیکه در حمام هستند انجام دهند. راه درستی است چون نه تنها احساس راحتی بیشتری خواهید داشت، بلکه کف و صابون کمک می کند تا بهتر بتوانید دست هایتان را روی سینه ها حرکت دهید. هر کدام از سینه هایتان را جداگانه بررسی کنید. اگر کار را با سینه ی راست شروع می کنید، دست راستتان را بلند کرده و پشت سرتان قرار دهید و از دست چپ برای بررسی سینه استفاده کنید.

 یکی از راه های آزمایش سینه این است که سینه را مثل یک دایره فرض کنید. انگشتانتان را به حالت مارپیچی از بیرون این دایره به سمت داخل حرکت دهید و تدریجاً به سمت نوک سینه ها نزدیک شوید. ببینید چه تغییر غیرعادی در سینه ها نسبت به آزمایش دفعه قبل مشاهده می کنید. از میزان فشار متفاوت استفاده کنید، آرام، متوسط و سخت. اینکار کمک می کند تا بتوانید لایه های مختلف بافت درون سینه را خوب بررسی کنید. با فشار کم شروع کنید، فشار را بیشتر کرده تا حد متوسط پیش روید، و با فشار سخت تر برای بررسی درونی ترین لایه ها، کار را تمام کنید. پس از اتمام، دست چپ را پشت سر قرار داده و با دست راست به همین منوال آزمایش سینه چپ را انجام دهید.

 ایـن آزمـایش را مـی توانید هنگام دراز کشیدن روی تخت نیز انـجام دهـیـد. از همان روش بالا، ( یـعنی بـلنـد کردن دسـت مـوافق و استـفـاده از دسـت مخالف برای آزمایش سینه ها) استـفاده کنید. بهتر است حین آزمایش دست خود را از روی سـیـنه بـلنـد نکنید تا حتی یک نقطه از سینه جا نماند. باید زیـر بـغلتان را نیز برای وجود هرگونه برآمدگی یا توده آزمایش کنید.

 هنگام آزمایش سینه ممکن است دستتان به توده ها و برآمدگی هایی برخورد کند. این مسئله ای طبیعی است. مثل سایر چیزها، سینه ها نیز در افراد مختلف متفاوت هستند. سینه برخی دختران بزرگ و برخی دیگر کوچکند. برای بعضی کاملاً متقارن و برای بعضی دیگر متفاوت از همند. اکثر قریب به اتفاق خانم های جوان سینه های سالمی دارند، مهم نیست سینه هایشان چه فرمی داشته باشد یا چه برآمدگی هایی در آنها احساس شود. اما اگر واقعاً نگران سلامت سینه هایتان هستید، اجازه دهید پزشکتان نیز آزمایش سینه را برایتان انجام دهد.

 

علائم هشدار دهنده

 اگر توده ای غیرطبیعی در سینه تان مشاهده کردید، وحشت نکنید چون سرطان سینه در نوجوانان امری بسیار نادر است. در واقع این برآمدگی ها و توده بیشتر به رشد سینه ها مربوط می شود. عوامل دیگر آن می تواند توده های غیرسرطانی مثل «فیبروآدنوما» یا کیست های کوچک باشد که اندازه شان برحسب چرخه قاعدگی در دختران متفاوت است. این تغییرات فیبروکیستی سینه متداول هستند و در نیمی از خانم ها اتفاق می افتند. این کیست ها به چرخه طبیعی هورمون های مربوط به قاعدگی مرتبط است و در زمان شروع عادت ماهیانه تشدید می شوند. اگر شما نیز با چنین توده هایی در زمان آزمایش سینه برخورد داشته اید، به پزشک خود مراجعه کنید.

 عفونت و بیماری نیز ممکن است باعث پیدایش این کیست ها یا آسیب رسیدن به سینه ها شود.

 درصورت مشاهده ی هر کدام از این مشکلات در خود به پزشک مراجعه کنید:

 درد سینه که به نظر با عادت ماهیانه بی ارتباط باشد.

 برآمدگی، توده یا هر تغییر جدیدی که نگرانتان کرده است.

 قرمز شدن، داغ شدن یا ورم کردن سینه ها.

 ترشح آب یا هر مایع خونی از سینه ها.

 توده یا برآمدگی در زیربغل.

 

 هدف این آزمایشات آشنا کردن شما با حالت و چگونگی سینه هایتان است تا درصورت بروز هرگونه عامل غیرعادی به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد هرچه درمورد بدنتان بیشتر آگاهی پیدا کنید، سلامت تر خواهید بود.

 علی بیروتی

نوشته شده در چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:تشخيص,زودرس,سرطان,سينه,خودآزمائي,ساعت توسط م. عندلیب|

گاهی با زوج‌هایی روبه‌رو می‌شویم که گروه خونی متفاوتی دارند و می‌خواهند، بدانند این تفاوت چه تاثیری بر بارداری و فرزندانشان دارد.

تفاوت های گروه خونی دارای دامنه وسیعی است، اما تفاوتی که بیشترین تاثیر را بر جنین و بارداری می گذارد، تفاوت های RH در پدر و مادر یا به زبان ساده تر گروه خون منفی و مثبت پدر و مادر است.

این تفاوت گروه خونی شدیدترین اثرات را بر جنین و بویژه فرزندان دوم به بعد می گذارد بنابراین مهم است بدانیم برای چنین افرادی چه باید کرد؟ مهم ترین نکته دانستن دقیق و بدون اشتباه گروه خونی پدر و مادر از نظر RHاست؛ یعنی بدانیم پدر و مادر مثبت یا منفی (جدا از نوع گروه خونی A، B،AB یا O) است.

در صورتی که مادر دارای گروه خونی منفی و پدر مثبت باشد، این زوج نیاز به کمک و توجه دارند. در این زوج، جنین می تواند دارای گروه خونی منفی یا مثبت باشد.

اگر جنین گروه خون منفی (مثل مادرش) داشته باشد، هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی شود، اما اگر جنین دارای RH مثبت باشد، ممکن است با مشکلاتی چون سقط یا فوت جنین در اواخر بارداری یا مشکلات مادرزادی در جنین چون نارسایی قلبی و در شایع ترین شکل خود با زردی نوزادی روبه رو شویم.

البته باید گفت که هر نوع زردی نوزادی مربوط به تفاوت های گروه خونی نیست، اما اگر از این نوع باشد جزو دسته زردی های خطرناک دوران نوزادی است.

برای پیشگیری از این نوع مشکلات در مادرانی که گروه خون منفی دارند، قبل از هر چیز گروه خونی پدر را چک کرده و در صورت مثبت بودن RH پدر، شروع به اقدامات لازم می کنیم.

درباره این مادران پرسش مهم این است که آیا تاکنون خون دریافت کرده اند یا سقط جنین داشته اند؟ در صورتی که پاسخ آری است باید دانست که ممکن است خون دریافتی دارای گروه خونی مثبت بوده باشد یا جنینی که سقط شده، این گروه خونی را داشته باشد.

در این شرایط ممکن است خون مادر علیه موادی که از خون انتقالی یا از خون جنین سقط شده وارد خونش شده باشد، حساس شده و ضد آن تحریک شده باشد و در نتیجه در حاملگی بعدی این خون تحریک شده، جنین دارای گروه خونی مثبت را دفع می کند یا دست کم جنین را دچار مشکل لیز خونی و زردی پس از زایمان کند.

در این افراد با انجام یک تست خاص مطمئن می شویم که خون مادر علیه گروه مثبت خونی تحریک شده یا نه و در صورتی که این اتفاق نیفتاده باشد (یا در اولین بارداری) باید مادر در بیست و هشت تا سی ودو هفتگی آمپول «روگام» دریافت کند.

این آمپول از تحریک شدن خون مادر علیه جنین جلوگیری می کند و اثر آن تا چهار هفته بعد باقی می ماند.

دکتر ثریا عالمی - جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان

 

نوشته شده در دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:مشکلات,گروه,خونی,متفاوت,زوج‌ها,ساعت توسط م. عندلیب|

بيماري فشارخون بالا چه نوع بيماري است؟

بيماري فشارخون بالابيماري مزمن شايعي است كه در آن مقدار فشارخون از حد طبيعي بالاتر مي رود و منجر به آسيب اندام هاي حياتي مثل قلب،مغز،كليه و چشم مي شود.

بسياري از افراد سال ها مبتلا به فشارخون بالا هستند بدون اين كه  از بيماري خود مطلع باشند..بيشتر اوقات اين بيماري علامتي ندارد اما وقتي فشارخون بالا بدون درمان بماند به شريان ها و اعضاي حياتي بدن آسيب مي رساند.به همين علت است كه فشارخون اغلب به عنوان "قاتل خاموش" شناخته مي شود.

هفته سلامت چه روزي است؟

هرسال روز 7 آوريل (18 فروردين) به عنوان روز جهاني سلامت تعيين شده است و در كشور ما اين مناسبت به مدت يك هفته از 18 تا 25 فروردين تحت عنوان هفته سلامت گرامي داشته مي شود.موضوع امسال بيماري فشارخون بالا موضوع امسال بيماري فشارخون بالاوشعار آن"فشارخون را جدي بگيريم"تعيين شده است تا دراين روز و در طول سال مردم نسبت به اهميت اين بيماري و عوارض مهم و خطرناك آن شامل سكته مغزي و بيماري هاي قلبي و كليوي حساس شوند و مطع شوند كه بيماري فشارخون بالا و عوارض آن قابل پيشگيري است.در اين روز اطلاعات عمومي در خصوص پيشگيري ،تشخيص و درمان فشارخون بالا در اختيار همه قرار مي گيرد و افراد جامعه مي توانند با اندازه گيري فشارخون از ميزان آن مطلع شوند و در صورت ابتلاء به فشارخون بالا به موقع شناسايي و تحت درمان قرار گيرند. 

فشارخون بالا يك همه گيري جهاني است!

در جهان هر ساله 7 ميليون نفر به علت فشارخون بالا فوت       مي كنند و 5/1 ميليارد نفر به آن مبتلا هستند.اين بيماري بزرگترين عامل خطر مرگ در سراسر جهان است كه سبب بيماري قلبي ، سكته مغزي ، بيماري كليوي و ديابت مي شود.دركشور ما نيز 5/17% افراد 65- 15 سال داراي فشارخون بالا هستند.

سه راهنما براي شيوه زندگي سالم

شيوه زندگي سالم براي حفظ فشارخون طبيعي و سالم تاثير مستقيم دارد.در ذيل سه راهنما  براي كمك به شما در مسير زندگي سالم آمده است:

1-مواظب وزن خود باشيد:

در دنياي درحال تغيير سريع ،تعداد اضافه وزن و چاقي در حال افزايش است.اضافه وزن منجر به بيماري فشارخون بالا مي شود.

-وزن خود را پايش كنيد:

اضافه وزن منجر به فشارخون بالا مي شود.يك راه خوب براي پايش وزن ، تعيين شاخص نمايه توده بدني (BMI ) است.براي محاسبه BMI وزن خود را بر حسب كيلوگرم و قد خود را بر حسب متر اندازه بگيريد و سپس مقدار وزن را بر مجذور مقدار قد تقسيم كنيد.واحد BMI كيلوگرم بر متر مربع است.شاخص ديگر براي تعيين چاقي ،مقدار دور كمراست.

اندازه دور كمر چه نقشي دارد؟

يكي ديگر از تعيين كننده هاي چاقي اندازه دوركمر است.راهنماهاي اخير نشان مي دهند دور كمر مطلوب براي زنان 80 سانتي متر براي تمام نژادها و براي مردان 94 سانتي متر براي اغلب نژادها و 90 سانتي متر براي افراد آسيايي و مردان آسياي جنوبي است.

 

دستورالعمل هاي طبقه بندي چاقي

 

گروه

طبقه بندي سازمان جهاني بهداشت براي 

كل  جوامع

طبقه بندي سازمان جهاني بهداشت براي جوامع آسيايي*

نمايه توده بدني BMI  (بر حسب كيلوگرم بر متر مربع)

كم وزن (لاغر)

كمتر از 5/18

كمتر از 5/18

طبيعي

9/24-5/18

9/22-5/18

اضافه وزن

9/29-0/25

9/24-23

چاقي

9/39-0/30

0/25 و بيشتر

چاقي مرضي

0/30 و بيشتر

 

دور كمر(WC) (براي تعيين چاقي شكمي،بر حسب سانتيمتر)

مردان

بيشتر از 101

بيشتر از 90

زنان   

بيشتر از 88

بيشتر از80

 

2-غذاهاي سالم را انتخاب كنيد:

مصرف غذاهاي سالم هميشه يك اقدام خوب است.در درجه نخست وعده هاي غذايي را فراموش نكنيد،هدف ايجاد يك شيوه زندگي سالم است نه يك رژيم غذايي .بنابر اين سه وعده غذايي خوب در روز مصرف كنيد .

چند توصيه در زير آمده است:

الف- به اندازه سهم(پرس) غذا در هر وعده توجه داشته باشيد. سعي كنيد اندازه هر سهم غذا را كم كنيد.

ب-آهسته غذا بخوريد و به بدن خود توجه داشته باشيد.اگر تند غذا بخوريد براحتي مي توانيد مقدار زيادي مصرف كنيد و متوجه مصرف حجم زيادي از غذا نشويد.

ج-برچسب هاي غذايي را بخوانيد و غذاهاي كم نمك تر را انتخاب كنيد.

د-سعي كنيد مصرف غذاهاي فرآوري شده و غذاهاي سريع آماده يا فوري مانند شيريني،غلات فرآوري شده صبحانه،نان هاي حجيم (فانتزي)، كيك،كلوچه ،سوسيس و كالباس ،همبرگر آماده و پيتزا را محدودكنيد.

بجاي آن:

-مصرف ميوه و سبزي را افزايش دهيد. درباره مصرف تنوعي از سبزي ها و ميوه هاي رنگي فكر كنيد(گوجه فرنگي،هويج،سبزي هاي برگي ،خيار،كدو،كاهو،انواع كلم،لوبيا سبز،مركبات،انواع سيب، انواع توت ،گيلاس ،انواع انگور ،زردآلو،هلو و......) و بعد هر روز از خودتان بپرسيد براي مثال آيا امروز از رنگ سبز مصرف كرده ام؟

-سعي كنيد در هفته حداقل يكي از وعده هاي غذايي را فقط از غذاهاي گياهي مصرف كنيد.

- انواع دانه ها و آجيل را به شكل طبيعي و خام و به عنوان تنقلا ت فوري مصرف كنيد.

-مصرف سديم يا نمك را كاهش دهيد:

-موقع پخت غذا نمك زيادي اضافه نكنيد.

-نمكدان را از روي سفره برداريد.

-براي چاشني غذاها از گياهان تازه،آبليمو يا انواع سركه استفاده كنيد.   

- مقدار سديم در برچسب هاي غذايي را بررسي كنيد و محصولات كم سديم را  انتخاب كنيد.

- سعي كنيد مصرف غذاهاي فرآوري شده و غذاهاي سريع آماده يا فوري كه داراي نمك زيادي هستند را محدودكنيد.

-از سس هاي خانگي استفاده كنيد. 

3-يك زندگي فعال داشته باشيد.

 بدن شما براي تحرك آفريده شده است.بنابراين،از هر طريقي كه دوست داريد، فعاليت كنيد. دوچرخه سواري، شنا،پياده روي سريع و هر كاري كه فعاليت شما را افزايش ميدهد! حتي اگر وقت كافي نداريد، 10 دقيقه تمرين ساده چند بار در روز را فراموش نكنيد، واقعا" موثر است.

سعي كنيد:

-در محل كار از پله ها بالا برويد.

-ماشين خود را دورتر پارك كنيد و بقيه راه را پياده برويد.

- حركت هاي كششي و نرمشي انجام دهيد!

-در  زمان ناهار به پياده روي برويد.

-اگر كار شما پشت ميز نشيني است ،هر يك ساعت يك بار حركات كششي انجام دهيد و در اطراف قدم بزنيد. 

-با كودكان و همسايگان خود بازي كنيد .

-اگر ميخواهيد با وزنه كار كنيد، قبل از شروع آن با پزشك مشورت كنيد.

 

 

نوشته شده در دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:فشارخون,جدي,سلامت,وزن,غذا,فعال,ساعت توسط م. عندلیب|

در مواردی که فرد دچار سکته قلبی می‌شود ، درد ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و گستره درد ممکن است به صورت سنگینی یا خنجری یا احساس فشردگی در قفسه سینه خود را نشان دهد.

علائم سکته قلبی 
یکی از علائم سکته قلبی شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می‌تواند متنوع باشد و گاه به شکل درد زیر جناق سینه یا ریشه گردن و دست‌ها بویژه دست چپ و گاهی همزمان در هر دو دست و کتف و شانه بروز می‌کند.

در مواردی که فرد دچار سکته قلبی می‌شود ، درد ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و گستره درد ممکن است به صورت سنگینی یا خنجری یا احساس فشردگی در قفسه سینه خود را نشان دهد.

این دردها معمولا با سایر علائمی همچون تعریق شدید و احساس سردی در تمام نقاط بدن که ناشی از تحریک قوه سمپاتیک است ، همراه می‌باشد. در این موارد همچنین افراد دچار احساس ترس، نگرانی و بی‌قراری، تپش قلب و افت فشار خون و گاه نیز افزایش فشار خون می‌شوند.

متاسفانه در بعضی افراد همچون دیابتی‌ها، سالمندان، افرادی که دارای سابقه طولانی مدت فشار خون هستند، افرادی که اعتیاد شدید دارند، خانم‌های خیلی چاق و سیگاری‌های حرفه‌ای درد ناشی از سکته احساس نمی‌شود.

بزرگ‌ترین خطر بی‌توجهی به سکته قلبی و علائم آن، مرگ است و در غیر این صورت فرد دچار نارسایی قلبی، تنگی تنفس، خستگی زودرس و علائم نارسایی قلبی همچون ورم پا و تندی ضربان قلب در هنگام فعالیت و استراحت می‌شود.

اغلب موارد علائم این سکته‌ها با بیماری گاستریت یا التهاب معده اشتباه گرفته می‌شود که این امر بسیار خطرناک است زیرا در این موارد این علائم نشان‌دهنده سکته قلبی است که بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی مراجعه کرده تا منطقه سکته رد شود.

عرق‌های سرد مداوم، حالت تهوع شدید و بویژه درد شدید معده از علائم اصلی سکته‌های خفیف قلبی بویژه سکته‌هایی است که در بخش تحتانی قلب رخ می‌دهد.

بویژه در افرادی که مبتلا به دیابت هستند سکته‌های سطح تحتانی قلب شایع‌تر است که در اغلب موارد درد ناشی از این سکته‌ها در معده بروز می‌کند.

گاستریت یا التهاب معده اکثر اوقات با درد در ناحیه معده بروز می‌کند، اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است لزوم عدم مصرف دارو بدون تجویز پزشک است زیرا ممکن است دردی که در معده بروز کرده ناشی از سکته بوده نه گاستریت در نتیجه عوارض سکته قلبی در این موارد افزایش می‌یابد.

افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند الزامی است، علاوه بر پزشک متخصص قلب همواره تحت نظر متخصص گوارش و کبد هم قرار داشته باشند تا از ایجاد ناهنجاری‌های گوارشی بویژه زخم و درد معده، التهاب معده و هرگونه اختلال در کار معده در امان باشند.

پیشگیری

در سایت سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان از بروز حمله قلبی یا سکته قلبی جلوگیری کرد، ابتدا تاکید شده که وقوع ۸۰ درصد از حملات قلبی قابل پیشگیری هستند.

در ادامه این مطلب آمده است که داشتن یک رژیم غذایی سالم، داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم و نیز خودداری از استعمال تمام انواع محصولات دخانی کلیدهای اصلی این موفقیت هستند.

سه راهکار ساده نه‌تنها به میزان قابل توجهی درصد بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهند، بلکه در بیشتر موارد در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم، اختلالات مزمن در مجاری تنفسی و نیز انواع خاصی از سرطان‌ها موثر هستند.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن قلب و دستگاه گردش خون سالم ضروری است و اغلب شامل مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت لخم،‌ ماهی و مرغ می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که در این رژیم غذایی میزان مصرف قند و نمک باید محدود شود.

تحرک بدنی منظم داشته باشید: حداقل ۳۰‌دقیقه در روز فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا سلامت قلب و عروق شما حفظ شود. به علاوه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته می‌تواند وزن بدن شما را در حد سلامتی نگه دارد.

سیگار نکشید: دخانیات از هر نوعی که باشد برای سلامت بدن به طور کلی بسیار مضر است. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم خطرناک است.

براساس تحقیقات علمی معتبر خطر بروز سکته قلبی به محض ترک سیگار کاهش می‌یابد و پس از گذشت یک سال این خطر نصف می‌شود.

اقدامات اولیه

بیمارستان‌هایی را که مراقبت‌های اورژانسی قلبی دارند همیشه به خاطر داشته باشید و اگر درد قلبی بیش از ۲ دقیقه طول کشید، حتما به اورژانس زنگ بزنید.

مسلما با ترافیک کلانشهر‌هایی نظیر تهران، احتمال بموقع رسیدن آمبولانس ضعیف است، اگر می‌توانید سریع‌تر بیمار را به بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید، خودتان اقدام کنید.

کمک کنید تا بیمار در حالتی قرار گیرد که کمترین درد را داشته باشد. برای این کار لازم است که بیمار را بنشانید و پا را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. لباس‌های اطراف گردن را باز کنید و در حالت شل نگه دارید.


نوشته شده در دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:آشنایی,علائم,سکته,قلبی,ساعت توسط م. عندلیب|

آیا لاک شما سمی است؟
____________________
بسیاری از خانم‌ها از همان کودکی عاشق لاک زدن و رنگ‌آمیزی ناخن‌ هایشان هستند اما استفاده از یک لاک نامرغوب می‌تواند عوارض بسیاری برای شما داشته‌باشد دکتر سونیا لاندر ، محقق و پژوهشگر مواد سمی در موسسه واچ‌داگ در واشنگتن می‌گوید: «گاهی ممکن است لاک ناخن حاوی موادی باشد که اثری منفی روی سلامت بدن دارند.

بعضی از موادی که درون لاک‌های ناخن وجود دارد می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی چون سرطان، ناراحتی‌های قلبی، نازایی، اختلالات تیروئیدی و بعضی از آلرژی‌ها شود.» به همین دلیل بسیار مهم است که لاکی مرغوب و با مارکی معتبر بخرید.

مارک‌های غیرمعتبر را چگونه بشناسید
=======================
تولیدکنندگان لاک‌های ناخن باید قوانین سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را رعایت کنند اما هستند تولید‌کنندگانی که تخلف کرده و محصولات خود را بدون هیچ استانداردی وارد بازار می‌کنند. اول از همه توجه کنید که تولیدکنندگان ملزم هستند حتما تمام مواد موجود در لاک را روی برچسب آن بنویسند و اگر چنین برچسبی نداشته باشد بهتر است از خریدن لاک صرفنظر کنید چون احتمالا مواد نامناسبی در آن وجود دارد که تولید‌کننده از درج آن خودداری کرده‌ است.علاوه بر این نبودن برچسب مواد اولیه نشان‌ دهنده غیرمعتبر بودن مارک تولیدکننده است.

لاک را با دندان پاک نکنید
===============
موادی که بیشتر از همه موجب نگرانی می‌شوند عبارتند از: تولوئن، بوتیل استات واتیل استات (آستون) و دی‌بوتیل فتالات و....البته بیشترین خطر این ماده‌ها زمانی نیست که روی ناخن قرار دارند بلکه اگر به هر دلیل وارد دستگاه گوارش شوند می‌توانند بسیار خطرناک باشند و حتی گاهی مرگ ناشی از آنها نیز گزارش شده‌است. به همین دلیل به هیچ وجه لاک‌های روی ناخن خود را با دندان خراش ندهید.

ماده خطرناک 1: تولوئن
==============
ماده‌ای که موجب التهاب پلک می‌شود

تولوئن را در لاک می‌ریزند تا مواد موجود در لاک را در خود حل کند و لاک یکدست به نظربرسد این ماده باعث می‌شود که رنگ‌ لاک یک‌دست و صاف به نظر برسد اما همین ماده می‌تواند ضررهایی داشته باشد مثلا ممکن است موجب واکنش‌های آلرژیک شود و حتی گاهی ممکن است به دليل تماس انگشتان با پلک چشم، باعث ملتهب شدن آنها شود. البته سازمان غذا و داروی آمریکا FDA می‌گوید میزان کم این ماده ضرر چندانی ندارد. خوشبختانه این روزها تولید‌ کننده‌های معتبر دیگر از این ماده استفاده نمی‌کنند.

ناگفته نماند اختلال رفتار، يکي از مهم‌ترين عوارض اين ماده است. 

برخورد طولاني‌مدت با تولوئن علائم جسمي و رواني متعددي ايجاد مي‌کند. پروفسور تي‌اي ويلانسون، مشاور ارشد سازمان غذا و داروي آمريکا، پس از بررسي نوار مغزي و معاينه باليني افرادي که در معرض تولوئن قرار گرفته بودند، پي برد آنها مبتلا به اختلال‌ هاي بينايي، آسيب‌ هاي عصبي و مخچه‌اي و اختلال در بخشي از راه‌هاي عصبي هستند.

ماده خطرناک 2: فرمالدئید
================
ماده‌ای که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شود

ماده دیگری که شاید تا به حال درباره ضررهای آن شنیده باشید فرمالدئید است، این ماده برای سفت و خشک شدن لاک استفاده می‌شود اما مشکل این ماده فرار بودن آن است و در نتیجه گاز حاصل از آن به راحتی در هوا پخش می‌شود و می‌تواند وارد هوای تنفسی شما شود. 

تنفس گاز ناشی از فرمالدئيد می‌تواند یکی از عوامل ایجاد سرطان باشد. علاوه بر این سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA )نیز اعلام کرده‌است فرمالدئيد می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و حساسیتی ایجاد کند. بخصوص اگر با پوست تماس پیدا کند. (FDA ) می‌گوید یکی از واکنش‌های آلرژیکی ناشی از این ماده التهابات پوستی است، همچنین تماس طولانی مدت با فرمالدئید می‌تواند ریسک ابتلا به تنگی نفس را نیز بالا ببرد.به همین دلیل معمولا مستعد آلرژی‌های مختلف هستید، بنابراين بهتر است لاکی بخريد که در آن فرمالدئید نباشد. 

پژوهشگران انجمن ملي مبارزه با محصولات شيميايي آمريکا، پس بررسي 120 فرد مبتلا به سرطان بيني و گلو دريافته‌اند اين افراد مدتي طولاني در معرض اين فرمالدئيد قرار داشته‌اند.

ماده خطرناک3: DBP
============
مواظب تیروئیدتان باشید

دی بوتیل فتالات Dibutyl Phthalate یا DBP به عنوان یک براق‌کننده به لاک‌های ناخن اضافه می‌شود همچنین این ماده مانع کنده شدن تکه‌ای لاک می‌شود اما قرار گرفتن در معرض این ماده می‌تواند روی عملکرد تیروئید تاثیر داشته باشد.محققان دانشگاه بوردو فرانسه هم با انتشار مقاله‌اي در مجله معتبر «لنست» اعلام کردند عوارض مصرف فرآورده‌هاي حاوي فتالات مرگبار است. فتالات و ترکيب‌هاي مختلفش، اثري شبيه به هورمون زنانه استروژن دارند. 

اگر خانمي باردار در معرض اين ماده قرار گيرد، ممکن است جنین پسر او دچار مشکلاتی شود. خطرات این ماده تا به حدی است که اتحادیه اروپا استفاده از این ماده را در محصولات بهداشت شخصی غیر مجاز اعلام کرده‌است به همین دلیل بهتر است به دنبال لاکی باشید که این ماده در آن موجود نباشد.

ماده خطرناک4: استون
==============
لاک‌هایی که می‌توانند آتش بگیرند

خیلی ازخانم‌ها آستون را به عنوان پاک‌کننده لاک ناخن می‌شناسند البته خیلی اوقات هم از این ماده برای رقیق کردن لاک‌های خشک استفاده می‌شود و تولید کننده‌های بسیاری هم از آن در محصول خود استفاده می‌کنند اما باید بدانید تماس طولانی مدت با این ماده می‌تواند موجب مشکلات قلبی و ریوی و کبدی شود. 

علاوه بر اینها استون به شدت قابلیت اشتعال دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده‌است که لاک‌ها اگر در کنار شعله اجاق گاز یا سیگار روشن یا اتوی داغ قرار بگیرند احتمال مشتعل شدن آنها بسیار زیاد است.

ماده خطرناک 5 :مواد حساسیت زا
=====================
التهاب پلک چشم به دليل لاک

بيش از 80 درصد آلرژي‌هاي چشمي زنان مربوط به حساسيت‌هاي ناشي از استفاده از لاک ناخن‌هاي حساسيت‌زا مي‌شود چون دست‌ها در تماس مستقيم و دائم با پلک چشم هستند و باعث ايجاد آلرژي در چشم مي‌شود اما خیلی اوقات گمان می‌شود این آلرژی‌ها به علت استفاده از مواد آرایشی چشم یا محصولات پوستی دیگر به وجود آمده‌اند. مواد بسیاری در لاک ناخن وجود دارد که می‌تواند عامل ایجاد آلرژی‌های مختلف شوند. وقتی در بدن آلرژی یا حساسیتی به وجود می‌آید تا عامل ایجادکننده آن مشخص نشود، مشکل برطرف نخواهد شد. 

نشانه‌های حساسیت ناشی از لاک 

مواد عطری موجود در لاک در هوا پخش می‌شود و به سمت چشم‌ها و صورت حرکت می‌کنند به‌خصوص اگر قبل ازخشک شدن کامل لاک، دست‌های‌تان را به صورت نزدیک کنید و همین می‌تواند برای صورت و چشم‌های شما مشکل ایجاد کند. به همین دلیل تا مطمئن نشده‌اید که لاک روی ناخن خشک نشده به آن دست نزنید و اگر عجله داشتید دست‌های‌تان را چند دقیقه زیر آب سرد بگیرید تا زودتر خشک شود . آب سرد باعث می شود لاک زودتر سفت شده و خشک شود. نشانه‌های حساسیت ناشی از لاک عبارت است از قرمزی، خارش، کهیر، تورم، تاول و درد در ناحیه اطراف چشم‌ها البته گاهی همراه با این علائم سردرد نیز اضافه می‌شود که در این مواقع حتما به پزشک مراجعه کنید.

ناخن‌های‌تان را خراب نکنید
================
اگرکیفیت لاک شما خوب باشد و عاری از مواد شیمیایی مضر باشد ،تنها با کمی مراقبت همیشه ناخن‌هایی محکم و سالم خواهید داشت و در مقابل مصرف لاک‌های نامرغوب می‌تواند باعث خشک شدن ناخن و شکنندگی آنها شود و عوارض حساسیتی بر جا بگذارد. درون شیشه‌ های لاک ناخن، اغلب گلوله‌ های نیکلی وجود دارد که به عنوان مخلوط‌ کننده اجزای مختلف لاک هنگام تکان دادن عمل می‌کنند و اشخاصی که نسبت به زیورآلات بدلی مانند النگو، گوشواره و گردنبند حساسیت دارند در برابر این نوع لاک‌ها دچار حساسیت‌های جدي خواهند شد.

توصیه می‌کنیم برای حفظ بیشتر سلامت ناخن‌ها وجلوگیری از خشک شدن آنها قبل از لاک زدن روی ناخن‌های‌تان را مرطوب‌کننده بزنید .به یاد هم داشته باشید که در ماه بیشتر از دو بار از پاک‌ کننده‌های لاک ناخن استفاده نکنید. 

پیشنهاد می‌کنیم ازاستون برای پاک‌کردن لاک‌ها استفاده نکنید چون این ماده کوتيکول دارد و ناخن را خشک مي‌کند. انواعي از لاک پاک‌کن‌هاي بدون استون که حاوي روغن‌هاي خاص مانند آلوئه‌ورا باشند خشک‌ کنندگي کمتري دارند.

 

 

نوشته شده در دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:خطرات,استفاده,لاك,ناخن,ساعت توسط م. عندلیب|

    همانطور که می‌دانید بعضی از علائم آن قدر واضح هستند که باید برطرف شوند. علائمی از قبیل درد قفسه سینه، شکم یا خونریزی بدون دلیل. اما بعضی علائم خیلی مشخص نیست و شما نمی‌دانید که باید به پزشک مراجعه کنید یا نه. در زیر علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارند که مطالعه آنهابرای شما ارزشمند است چراکه آگاهی از آنها می تواند تغییراتی مهم در کیفیت زندگی شما ایجاد کند و یا حتی سبب افزایش طول عمر شما گردد.

هرگز ده علامت زیر را نادیده نگیرید:

1- کاهش وزن بدون دلیل

اگر بدون هیچ دلیلی وزن کم می‌کنید، با دکتر خود در میان بگذارید. کاهش وزن غیر عمدی می‌تواند 5 درصد از وزن فرد را در ماه و 10 درصد از وزن را در 6 تا 12 ماه کاهش دهد. این کاهش وزن به علل مختلف ایجاد می‌شود. عللی همچون تیروئید پرکار، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی غیر سرطانی، اختلالاتی که در جذب مواد مغذی ایجاد می‌شوند.

2- تب پیوسته و مداوم

اگر سیستم ایمنی نرمال و طبیعی دارید و تحت هیچ درمانی نیستید (شیمی درمانی یا موارد دیگر) اما تب شما بالای 38 درجه سانتیگراد می‌باشد و یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد حتما باید چک شوید. یا اگر سرما خوردگی دارید و تب شما بالای 4/39 درجه سانتیگراد است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلی در سیستم ایمنی بدن دارید یا دارویی برای آن مصرف می‌کنید، تب نمی‌تواند به عنوان علامت هشدار دهنده باشد، پزشک یا دکتر غدد به شما آگاهی لازم را می‌دهد.

تب پایا می‌تواند علامت عفونت پنهان باشد، که شاید مربوط به عفونت دستگاه ادراری یا سل باشد. درمواقع دیگر، شرایط وخیم تر- مثل تومور غدد لنفاوی- سبب تب پایا یا طولانی می‌شود. تب به علت عفونت‌های قابل درمان، مثل عفونت‌های دستگاه ادراری شایع می‌باشد. اما اگر تب کم، بیشتر از دو هفته طول کشید به دکتر مراجعه کنید. بعضی بیماری‌های مهم مانند سل و بعضی اختلالات ایمنی می‌توانند سبب تب پیوسته و مداوم شوند.

3- تنگی نفس

احساس کوتاهی در نفس کشیدن ( کم آوردن نفس)، به غیر از نفس تنگی به خاطر گرفتگی بینی یا ورزش کردن، می‌تواند علامت یک مشکل اساسی باشد. اگر موقع نفس کشیدن مشکل دارید یا خس خس می‌کنید حتما به اورژانس مراجعه کنید. تنگی نفس بدون تقلا یا با تقلا موقع دراز کشیدن، باید هر چه سریع‌تر بررسی شود. عوامل تنگی نفس شامل موارد زیر می‌شود: بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن، آسم، مشکلات قلبی، دلشوره، آشوب و اضطراب، سینه پهلو، انسداد عروق ریوی (آمبولیسم) و فیبروز ریوی و افزایش فشار ریوی

4- تغییر بدون دلیل در عادات مزاج

اگر مشکلات زیر را دارید یا پیدا کردید به پزشک مراجعه کنید.

 *اسهال شدید که بیش از دو روز طول بکشد.

 *اسهال معمولی که یک هفته به طول انجامد.

 *اگر یبوست بیشتر از دو هفته طول کشید.

 *اسهال خونی

 *مدفوع سیاه رنگ

تغییر در عادات مزاج می‌تواند علامت یک عفونت باکتریایی باشد- همچون کمپیلو باکتر یا سالمونلا- یا یک عفونت انگلی و ویروسی. در میان دیگر عوامل، بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ می‌توانند مهم باشند.

5- تغییرات روحی

اگر موارد زیر اتفاق افتاد باید به طور اورژانسی توسط پزشک بررسی شوند.

 *افکار گیج کننده تدریجی یا ناگهانی

 *عدم درک مکان و زمان (عدم هوشیاری کامل)

 *رفتار خشونت آمیز ناگهانی

 *وجود توهماتی که هرگز قبلا آنها را تجربه نکرده است

 تغییرات در رفتار یا افکار امکان دارد مربوط به عفونت، ضربه به سر، سکته، قند خون پایین یا دارویی خاص باشد. بخصوص دارویی که اخیرا شروع به مصرف آن نموده‌اید.

6- سردرد‌های خیلی شدید یا جدید (مخصوصا اگر بیشتر از 50 سال دارید)سریعا به دنبال بررسی پزشکی علت سردرد خود باشید اگر:

 *دچار سردرد شدید و ناگهانی شدید، که اغلب سردرد برق آسا نامیده می‌شود، چون که مثل یک تندر و رعد و برق به طور ناگهانی ایجاد می‌شود.

*سردردی که به همراه تب، سفتی گردن، کهیر یادانه های قرمز رنگ کوچک، گیجی، تشنج، تغییر در بینایی، ضعف، کرخ شدگی و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، اشکال در صحبت کردن، ایجاد حساسیت یا درد در لمس پوست سر و یا هنگام جویدن

*سردردی که بعد از ضربه‌ی سر شروع و یا شدیدتر می‌شود.

 این علائم سردرد ممکن است به علت سکته، التهاب رگ‌های خونی، مننژیت، تومور مغزی، آنوریسم یا خونریزی در مغز به علت ضربه سر ایجاد ‌شوند.

 7- کاهش دید ناگهانی، ناتوانی در صحبت کردن و حرکت کردن به طور موقتی

اگر با این علائم مواجه شدید، بدانید که اینها علائم یک حمله یا سکته گذرا هستند. اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما به اورژانس مراجعه کنید.

 *تاری دید ،لرزش نور یا تصویر، فقدان بینایی، به طورناگهانی

 *بی‌حسی و یا گز گز صورت، بازو و پا در یک سمت بدن

 *ناتوانی در حرف زدن،یا صحبت کردن به صورت حرفهای نامفهوم

*سردرد برق آسا، سر گیجه ناگهانی

 *عدم تعادل در ایستادن یا افتادن

 8- فلاش‌های نور و یا جرقه زدن

 حس ناگهانی مثل چشمک یا جرقه زدن نور می‌تواند نشان شروع یک مشکل در شبکیه باشد. مراقبت‌های به موقع برای حفظ چشم نیازی ضروری می‌باشد.

9- با وجود کم غذا خوردن، احساس سیری می‌کنید (سیری زودرس)

 اگر موقع غذا خوردن احساس سیری می‌کنید و بیشتر از یک هفته حالت تهوع و استفراغ دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی عوامل این عوارض مشکلات لوزالمعده، معده یا تخمدان می‌باشد.

 10- مفصل قرمز و متورم

 این علائم هشدار دهنده به خاطر عفونت مفصل ایجاد می‌شوند که باید خیلی زود رسیدگی شود و از انتقال باکتری به دیگر قسمت‌های بدن جلوگیری به عمل آورد. دیگر علل آن نقرس یا بعضی از انواع آرتروز می‌باشد، مثل آرتریت روماتوئید.

 

نوشته شده در جمعه 3 مهر 1392برچسب:ده,دليل,مهم,مراجعه,پزشک,ساعت توسط م. عندلیب|

  • فصل پاییز فصل مهمی برای شروع کار و تحصیل در بیرون رفتن از منزل و در واقع فصل آغاز فعالیت‌های بیرون از منزل است اما افرادی که مبتلا به حساسیت‌های فصلی هستند ممکن است در این فصل با مشکلات آلرژیک قابل توجهی مواجه شوند که این مشکلات اغلب تا زمان سرد شدن هوا یعنی اوایل فصل زمستان ادامه می‌یابد.

    مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌میلیونها آمریکایی با نزدیک شدن به فصل آلرژی خود را به جعبه‌های دستمال کاغذی مجهز می‌کنند.

    شکوفه دادن درخت‌ها و باز شدن غنچه‌ گل‌ها در این فصل علائمی چون خارش، آب ریزش از چشم‌ها، عطسه و سایر علائم آلرژی را افزایش می‌دهد.

    بر اساس آمار ارائه شده از سوی آکادمی آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، بیش از ‌٢٠ درصد مردم آمریکا در این فصل از سال به حالت رینیت آلرژی فصلی (التهاب مخاط بینی) یا تب یونجه مبتلا می‌شوند. حالت‌های آلرژیک و حساسیتی اغلب در اثر تماس با ذرات آلرژی‌زا مانند گرده‌ گیاهان و هاگ‌ها بروز می‌کنند.

    بسیاری از درخت‌ها، علف‌ها و دانه‌های گیاهان حاوی گرده‌های ریز و سبکی هستند که به راحتی با جریان باد جا به جا شده و باعث بروز حالت‌های آلرژیک در افراد می‌شوند. یکی از بهترین راههای کمک به پیشگیری از بروز حملات آلرژیک آغاز مصرف داروی تجویز شده از سوی متخصص مربوطه، یک هفته قبل از شروع فصل آلرژی در محل زندگی است.

    علاوه بر شروع مصرف دارو، متخصصان آمریکایی ‌١٠ راهکار را برای کاهش شدت آلرژی‌های فصلی ارائه کرده‌اند که به قرار زیر است:

    ‌١. قبل از آغاز فصل آلرژی حتما محل زندگی را شامل پنجره‌ها، قفسه‌های کتاب و دستگاه‌های تهویه هوا را که می‌تواند محل تجمع گرد وغبار و خاک در طول فصل زمستان باشند پاک‌سازی کنید چرا که این غبارها می‌تواند علائم آلرژیک را تشدید کنند.

    ‌٢. کاهش فعالیت‌های خارج از منزل در زمان‌هایی که میزان گرده‌های موجود در هوا افزایش پیدا می‌کند یکی دیگر از اقدامات مهم پیشگیری کننده است. باید توجه داشت که بین ساعت‌های ‌١٠ صبح تا ‌٤ عصر بیشترین میزان غبار و گرده‌ها در هوا پراکنده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توان با اداره ملی آلرژی در محل زندگی ارتباط گرفت.

    ‌٣.توصیه می شود که حداقل ‌٣٠ دقیقه پیش از خارج شدن از ساختمان برای آغاز فعالیت‌های روزانه، داروی تجویز شده مصرف شود. برای این منظور باید با یک متخصص آلرژی / ایمنی‌شناسی برای اطمینان از اینکه دارویی که مصرف می‌کنید به شما کمک می‌کند، مشورت کنید و برای وی در مورد واکنش‌هایی که بدنتان در برابر دارو نشان می‌دهد، توضیح دهید.

    ‌٤. در روزهایی که میزان گرده‌ها و غبار موجود در هوا زیاد است، پنجره‌های خانه را ببندید. از باز کردن پنجره‌ها و یا استفاده از کولرهایی که غبار بیرون را به داخل ساختمان می‌آورند، خودداری کنید.

    ‌٥. ملافه‌ها را به طور هفتگی در آب گرم بشویید.

    ‌٦. لباس‌ها را در داخل خانه خشک کنید. آویز کردن البسه و ملافه‌ها روی طناب در بیرون از ساختمان و در هوای آزاد می‌تواند راهی آسان برای جریان غبار و گرده‌ها به داخل خانه باشد.

    ‌٧. قبل از رفتن به رختخواب حتما دوش بگیرید و موهایتان را بشویید چراکه پوست و موی شما محل مناسبی برای تجمع غبار و گرده‌ها هستند.

    ‌٨. از گذاشتن حیوانات خانگی روی اثاثیه منزل و یا وارد شدن آنها به داخل اتاق خواب جلوگیری کنید چرا که گرده‌ها به راحتی روی پشم‌های سگ و گربه هنگامی که در بیرون از ساختمان هستند، تجمع می‌کنند.

    ‌٩. در فصل‌های حساسیت‌زا به هنگام رانندگی پنجره‌های اتومبیل‌تان را ببندید. همچنین جهت دستگاه تهویه هوا و دریچه‌های تعویض هوا را مخالف صورت‌تان تنظیم کنید.

    ‌١٠.هنگام باغبانی و مرتب کردن چمن‌ها حتما از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید.

    در پایان نیز باید متذکر شد که در صورت بروز چنین حالتی حتما باید با متخصص مربوطه برای مصرف داروی مناسب مشورت کنید.

 

نوشته شده در جمعه 2 مهر 1392برچسب:آلرژی,فصلی,فصل,پاییز,ساعت توسط م. عندلیب|

  1-مهمترين نكته در درمان تمامي انواع اسهال ، جايگزين آب و الكتروليت ها و پرهيز از مصرف خودسرانه داروهاي ضد اسهال مي باشد .

2-در درمان زنبور گزيدگي مهمترين اقدام برداشتن سريع نيش از روي زخم جهت جلوگيري از ورود بيشتر سم در بدن است .

3-براي جلوگيري از تحريك معده تركيبات خلط آور، بايد بعد ازغذا و با يك ليوان آب مصرف شوند .

4-دارو را بيشتر از مقدار توصيه شده آن استفاده نكنيد و يا داروهاي خود را با ديگران تقسيم نكنيد .

5-اكثر داروهايي كه براي درمان آلرژي مصرف ميشوند خواب آور هستند، لذا از فعاليتهايي كه نيازمند آگاهي هستند از قبيل رانندگي بايدخودداري كرد. 

لطفا جهت مطالعه ساير هشدارها به ادامه مطلب مراجعه فرمائيد:


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 29 شهريور 1392برچسب:مهمترين,هشدارها,مراقبتها,مصرف,دارو,ساعت توسط م. عندلیب|

آيا تا به‌ حال براساس دستور پزشک، کودکتان را برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی برده‌اید اما خوب است چند نکته را درباره ایمن‌سازی کودکان بدانید...

 

1- برنامه ایمن‌سازی کودکان نارس و یا کم‌ وزن نیز دقیقا مطابق جدول ایمن‌سازی عادی است و تجویز به موقع واکسن‌ها به این کودکان نیز اکیدا توصیه می‌شود.

 

2- شل بودن مدفوع یا سرماخوردگی مانع از انجام ایمن‌سازی نخواهد بود.

 3- سوء‌تغذیه نه تنها مانعی برای ایمن‌سازی نیست بلکه ایمن‌سازی به موقع کودکان مبتلا به سوء تغذیه، اکیدا توصیه می‌شود.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:نکته,مهم,واکسیناسیون,کودکان,ساعت توسط م. عندلیب|

تا به حال شده احساس گلو درد کنید و با نگرانی جلوی آینه بروید، دست‌ های‌تان را روی گلوی‌تان بگذارید و متوجه شوید سایز آن کمی بزرگ‌تر از حد معمول شده؟! شاید هم با مصرف داروهایی که پزشک برای گلو درد‌تان تجویز کرده یکی، دو روز بعد دوباره به حالت طبیعی برگردید اما گاهی اوقات این دردها و تغییر سایز غدد ناحیه گردن به این آسانی‌ها با مصرف داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا رفع نمی‌شود و مجبور می‌شوید بعد از مراجعه به چند درمانگاه و بیمارستان، از یک متخصص غدد وقت ویزیت بگیرید، شاید هم مشکل از غده تیروئید‌تان باشد! البته همه اختلالات تیروئید همراه با درد نیستند و ممکن است باعث افزایش یا کاهش ناگهانی وزن شوند. 


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:تيروئيد,كم كاري,تيروئيديت,پركاري,ساعت توسط م. عندلیب|

این کتاب به صورت جاوا و آندروید ارائه شده است و قابل نصب روی گوشی های نوکیا ، سونی اریکسون ، سامسونگ و تمام گوشیهایی که ازسیستم عامل جاوا و آندروید برخوردار می باشند همچنین نسخه قابل نمایش برای آیفون و تبلت هم قرار داده شده است.
 
وب سایت فارسی زبان برای دانلود ها | www.4downloads.ir
 
موضوعات کتاب پزشک همراه:
پزشکی:
- تعریف پزشکی
- تاریخچه پزشکی
- شاخه های پزشکی
- بیوگرافی مشاهیر پزشکی
- دانشگاه های علوم پزشکی ایران
 
کمک های اولیه:
- تاریخچه کمک های اولیه
- بیماری های شایع
- بیماری های مناطق آسب
- درمانهای خانگی
- آموزش کمک های اولیه
(سوختگی، مسمومیت، زخم ها و خونریزیها ، خفگی و غرق شدگی ، صدمات استخوانی و عضلانی ، سرما زدگی و گرما زدگی ، شوک و غش و صرع و …)
و در آخر لیست بیش از ۴۰۰ بیماری به ترتیب حروف الفبا که در آنها:
(شرح بیماری ، علایم شایع ، علل، عوامل افزایش دهنده خطر، پیشگیری، درمان، داروها، رژیم غذایی و…)
مورد بررسی قرار گرفته است.
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمائید:

ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 12 مرداد 1392برچسب:کتاب,پزشک,همراه,موبایل,ساعت توسط م. عندلیب|

در طول ماه مبارک رمضان رژیم غذایی ما نباید با حالت عادی خیلی تفاوت کند و باید کاملا” در حد امکان ساده باشد. رژیم باید به گونه ای باشد که وزن ما ثابت بماند نه کاهش یابد و نه افزایـش. ولیکـن اگر افرادی اضافه وزن دارند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تعدیل وزن آن ها به شمار می آید.

به دلیل طولانی بودن ساعات روزه داری و نسبتا” کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است که برای وعده های سحر و افطار به سهل الهضم و یا کند هضم بودن غذا دقت کنیم استفاده از غذاهای سهل الهضم در افطار توصیه می شود. در زیر به تعدادی از غذاهای سهل الهضم و کند هضم اشاره شده است.

غذاهای سهل الهضم

غذاهای کند هضم

۱- حلیم بدون روغن

۱- آش رشته

۲- پوره سیب زمینی

۲- حلیم با روغن

۳- انواع خورش یا خوراک کم چرب

(خوراک مرغ: مرغ+ سبزی های آب پز مثل سیب زمینی، هویج ،قارچ و آلو)

۳- غذاهای چرب*

۴- خوراک گوشت کم چربی

۴- کتلت، کوکو و شامی** 

۵- ماهی که داخل فر به صورت کبابی تهیه شده باشد

۵- املت خرما یا تمریه خرما

(تخم مرغ+خرما+روغن)

۶- انواع سوپ یا آش رقیق و کم چرب

۶- ماکارونی

۷- تخم مرغ آب پز

۷- شیر برنج+ شیره

۸- فرنی

 

* پیشنهاد می شود حتی المقدور از غذاهای آب پز یا بخار پز استفاده شود.

* *  سعی کنید غذا کم نمک تهیه شود.

غذاهای حاوی فیبر شامل انواع میوه و سبزی، نانهای سبوس دار  و تیره (سنگک). غلات و دانه ها، نخود سبز و پخته، کدومسمایی، بلغور، اسفناج و سایر گیاهان مثل برگ چغندر (غنی از آهن)، میوه های با پوست، میوه های خشک مخصوصا” گلابی، آلو، انجیر، بادام و غیره.

رژیم غذایی باید به نسبت مناسبی از همه گروه های میوه،  سبزی، گوشت، مرغ، ماهی، نان، غلات و لبنیات باشد. غذاهای سرخ کردنی برای سلامتی مضر است و مصرف آن ها باید محدود شود. مصرف این غذاها باعث سوء هاضمه، سوزش معده و افزایش وزن می شود.

ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای ترک برخی عـــادات غلط است. به عنوان نمونه همگان می دانند که مصرف سیگار برای سلامتی مضر است و نه تنها سلامت خود فرد بلکه سلامت خانواده و اطرافیان را نیز به مخاطره می اندازد. ماه مبارک رمضان که ماه اطاعت از امر خداوند و مقاومت در مقابل وسوسه های شیطانی است این فرصت را در اختیار افراد سیگاری قرار می دهد که مقدمه ترک دائم و یا حتی موقت سیگار را فراهم کنند.

امید است با رعایت تغذیه صحیح در این ایام پر برکت و پر فیض، ضمن حفظ سلامت تن با پیروی از احکام خداوند متعال و انجام عبادات و مناجات در این ماه مبارک بتوانیم روح و روان خود را صیقل دهیم.

یک دستور غذایی عمومی در ماه مبارک رمضان

افطار:

 ابتدا با چای کمرنگ، آب جوش یا شیر گرم با خرما یا کشمش روزه خود را باز کنید و سپس یکی از غذاهای زیر پیشنهاد می شود:

 انواع نان سبوسدار و پنیر همراه با  سبزی، گوجه فرنگی یا  گردو، فرنی یا شیربرنج، انواع کوکو، شامی، شله زرد.

شام (در صورت تمایل):

 با فاصله ۲-۱ ساعت بعد از افطار یکی از غذاهای زیر را انتخاب کنید:

 سوپ  ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حلیم( بدون روغن)، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ.

- بلافاصله بعد از شام از مصرف چای خودداری کنید چون می تواند جذب آهن را از منابع گیاهی کاهش دهد و بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از میوه ها مخصوصا” مرکبات که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند استفاده کنید. زیرا مرکبات به دلیل وجود ویتامین  Cجذب آهن در بدن را افزایش داده و در متابولیسم طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون ها نقش ویژه ای دارند.

- تا پایان شب و هنگام خواب از میوه  و سایر  نوشیدنیها مخصوصا” آب استفاده کنید.

سحری:

وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود:

- انواع چلوخورشت ها و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات ( عدس پلو و لوبیا پلو، سبزی پلو) به همراه مرغ، ماهی یا گوشت و سبزی های تازه مثل سبزی خوردن یا سالاد کاهو و ماست برای این وعده مناسب است.لازم به ذکر است که از مصرف بیش از حد سالاد خودداری شود.

- بلافاصله بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای پررنگ اجتناب کنید زیرا جذب آهن را کاهش می دهد و مصرف زیاد چای در سحر  باعث افزایش ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود.  

 

دکتر حامد پورآرام

دکترای تخصصی علوم تغذیه (PhD)  از دانشگاه وین

نوشته شده در جمعه 4 مرداد 1392برچسب:ارائه,رژيم,غذائي,ماه,مبارك,رمضان,ساعت توسط م. عندلیب|

 

یک پرستار طی نامه ای به رئیس جمهور منتخب با او از سختی های مردم در گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی و دغدغه هایش گفت.

نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری متن این نامه به این شرح است:

 

ریاست جمهور منتخب

جناب آقای دکتر روحانی

با سلام و احترام

میدانم این روزها سخت مشغول برنامه ریزی برای انتخاب دولت و تهیه برنامه های اجرائی هستید امیدوارم فرصت کنید این نامه را بخوانید یا مشاوران شما آن را به اطلاعتان برسانند.

جناب آقای روحانی

از حدود یک ماه دیگر شما سکاندار کامل اجرائی کشور می شوید و تمام مردم چشمشان به شما خواهد بود.می خواهم برایتان از حق سلامتی مردمی بگویم که باید در همه صحنه ها حماسه بیافرینند ولی این روزها این حقشان حسابی در معرض خطر است.

هزینه های کمرشکن درمان و فشاری که به مردم وارد می شود را ما پرستاران هر روز با پوست و استخوانمان درک می کنیم.هر روز خانواده هایی را می بینیم که غم بیمار بودن عزیزشان را فراموش کرده اند و دنبال تهیه پول برای تامین هزینه های درمان هستند چه بسیاری که سرمایه خود را چه خانه است چه فرش و چه حتی گوسفندی می فروشند تا عزیزشان درمان شود .

دیدن صحنه گرو نگه داشتن جسد پدر یا مادر از دست رفته  تا پرداخت هزینه را می توانید تصور کنید؟ باور بفرمایید اینها حقایق تلخی است که می بینیم ولی نمی توانیم کاری کنیم.

قرار بود از محل هدفمندی یارانه ها سهمی به بهداشت داده شود ولی این اتفاق نیفتاد .شما که با کشورهای دیگر آشنا هستید حتمًا می دانید در بسیاری از کشورها درمان برای همه رایگان است چرا ما نباشیم؟

2-ما هرروز می بینیم که بیشترین سرمایه ها در نظام سلامت در بخش درمان هزینه می شود و کمترین بهره را می بریم. هزینه یک آمپول برای درمان نه چندان مفید فقط مورد تائید گروههایی است که از درمان مردم سود می برند و با کم شدن بار بیماریها آنها مضرر می شوند مثل شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی و البته گروهی خاص.

2-امیدوارم وزیر پیشنهادی شما پیرو سیاستهای خصوصی سازی در گذشته نباشد سیاستی که بهداشت و درمان را مانند هواپیمایی و آب و برق و امور شهرداری نیازمند خصوصی سازی م یدانست غافل از اینکه سلامت مردم کالایی نیست که با پول بشود آن را معامله کرد و کسی که جهت تجارت وارد این حرفه می شود باید بداند که ارزش تامین سلامت مردم  بسیار بالاتر از درامد زایی است.

سیاست خصوصی سازی بزرگترین ضربه را بر پیکره  نظام سلامت وارد کرد و بی انگیزگی ارائه دهندگان خدمات سلامت  را باعث شد.

3- وزیر شما باید تحول جدی در آموزش پزشکی ایجاد کند.سیستم آموزش فعلی بیمار محور  و بیمارستان نگر است .جامعه امروز نیازهای بهداشتی جدیدی دارد که باید متخصصان بهداشتی آشنا با این نیازها و مسلح به علم و مهارت مقابله با بیماریهای غیر واگیر و مزمن  تربیت کرد که معتقد به پیشگیری و ارتقای سلامت باشند و نه تعمیر سلامت مردم.

4-سیستم فعلی نظام سلامت خسته و فرسوده است و نیاز به بازنگری دارد.حتماً قبول دارید که باید مدیرانی متخصص این سیستم را هدایت کنند.البته حتماً مستحضر هستید که تخصص مدیریت در علوم سلامت فقط محدود به گروهی خاص نیست.در حال حاضر تمام رده های مدیریت در این سیستم در اختیار گروهی است که تخصص آنها نه اقتصاد سلامت  یا مدیریت بهداشت و درمان و سیاستگذاری بلکه جراحی قلب،چشم پزشکی ،گوارش و زنان و زایمان است.بازنگری در این سیستم مدیریت سنتی کاری عظیم و ماندگار خواهد بود.

5- و نکته آخر اینکه پرستاران همواره در صف مقدم نظام سلامت بوده اند و به هیچ حزب و گروهی وابسته نیستند دولتها نیز همواره به این قشر توجه داشته اند  امیدوارم دولت امید و تدبیر نیز این مشی را ادامه دهد و مطمئن باشید در صورت توجه جدی تر به جایگاه پرستاران و بکارگیری توان آنها در ارتقای سلامت مردم سیستم بهداشتی شما موفقتر و موثر تر خواهد بود.

احمد نجاتیان

پرستار بیمارستانهای مشهد مقدس

نوشته شده در دو شنبه 10 تير 1392برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

آب جوش همیشه قل قل نمی کندبسیار بسیار مهم

خطر در كنار و در كمين ماست

اگر از مایکروفر استفاده می کنید ، این مطلب بسیار مهم را بخوانید:
بانويي درحالي كه دچار سوختگي شديد در صورت شده بود، به پزشك مراجعه كرد و گفت براي درست کردن یک فنجان قهوه، یک لیوان آب را در مایکروفر قرار دادم (کاری که قبلا بارها انجام داده ام). دقیقاً نمی دانم چه زمانی را روی دستگاه تنظیم کردم اما قصد داشتم كه آب به جوش برسد. وقتی که دستگاه خاموش می شود، لیوان محتوی آب را از مایکروفر خارج كردم وقتی لیوان را برداشتم آب نمی جوشید، اما بلافاصله تمام آب داخل لیوان به صورت انفجاری به صورتم پاشیده شد و لیوان سالم و خالی در دستم باقی ماند و در مدت كوتاهي تا زماني که لیوان را بر زمین انداختم. تمام صورتم تاول زد
پزشكش مي گويد او در ناحيه صورت بر اثر اين حادثه، دچار سوختگی درجه یک و دو گردید، به گونه ای که ممکن است جای زخم ها بر صورتش بماند. همچنین ممکن است بخشی از بینایی چشم چپ ایشان از دست برود.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:جوشاندن,آب,مایکروویو,خطرناک,ساعت توسط م. عندلیب|

 نرم افزار هاي پزشكي ويژه تلفن همراه برنامه هائي هستند كه در زمينه هاي تخصصي پزشكي، مراقبتي و سلامتي مانند يك مشاور همراه عمل كرده و اطلاعات مورد نياز را به شما مي دهند.

نرم افزار بارداري يكي از اين برنامه هاست كه اطلاعات كاملي را از دوران بارداري به مادران ارائه مي دهد. اين برنامه ضمن تشريح تغييرات فيزيولوژيك بدن طي دوران بارداري مراقبتهاي لازم را بصورت هفتگي به مادران آموزش مي دهد.

با تشكر از آقاي فاضل اسكندري كه اين برنامه را براي ما ارسال كرده اند. جهت دسترسي به اين برنامه روي لينك زير كليك نمائيد:

uplod.ir/caeckisyqcca/PREGNANCY.jar.htm

نوشته شده در سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:بارداري,برنامه,نرم افزار,دانلود,حاملگي,موبايل,تلفن همراه,همراه,مادر,مادران,زايمان,پزشكي,ساعت توسط م. عندلیب|

شارژ مستقيم خطوط ايرانسل، شارژ همراه اول، شارژ تاليا

خريدي سريع و مطمئن در فروشگاه شارژ همراه:

www.shargiran.ir


رونق عهـــد شبابست دگــر بوستان را / میرسد مـــژده گل بلبل خوش الحان را
ای صبا گر به جوانان چمـن بـاز رسی / خدمت ما برسان سرو گل ریحـــان را

نوشته شده در پنج شنبه 1 فروردين 1392برچسب:تبریک,سال,نو,1392,ساعت توسط م. عندلیب|

  محمدرضا رحیمی امروز در مراسم روز پرستار در تالار وزارت کشور افزود: بنده از طرف آقای احمدی‌نژاد برای تبریک روز پرستار و قدردانی از قشر زحمتکش پرستاران که از نظر تحمل رنج بیماران شهره آفاق هستند به اینجا آمده‌ام و امیدوارم مشکلات این قشر زحمتکش هر چه زودتر حل شود و در روزهای پایانی سال با شوق و ذوق و عشق به خدا و عشق به خدمت وارد سال 1392 بشوند.


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:پرستار,مشكلات پرستاران,روز پرستار,ساعت توسط م. عندلیب|


ادامه مطلب

 جهت دانلود متن آموزشي كاهش اختلالات اسكلتي عضلاني در محيط كار روي لينك زير كليك نمائيد:

uplod.ir/mfkrdxwnm3rr/ESKELETI-AZOLANI_102870.pdf.htm

نوشته شده در پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:اختلالات,اسكلتي,عضلاني,عوارض,كار,محيط كار,راهنما,ارگونومي,ساعت توسط م. عندلیب|

دو طرح اعتباربخشی بیمارستانها و نظام خدمات بالینی با عجله و بدون در نظر گرفتن واقعیتهای مراکز ارائه کننده خدمات طراحی و اجرایی شده و اگر این روند ادامه پیدا کند این طرحها به طرحهایی تو خالی و ناموفق تبدیل می شوند.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 2 دی 1391برچسب:اعتبار,اعتبار بخشي,حاكميت باليني,بيمارستان,وزارت بهداشت,ساعت توسط م. عندلیب|

سمنان - كویر، جنگل، مناطق خشك و بیابانی، مناطق سرسبز؛ جمیع اضداد طبیعت را یكجا می توان در استان سمنان از نزدیك مشاهده كرد.


ادامه مطلب

کم فشاری خون (HYPOTENSION): هنگامی که فشار خون 30 میلی متر جیوه از حد نرمال پایین تر می آید، کم فشاری خون ایجاد میگردد.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 4 آذر 1391برچسب:فشار خون,كم فشاري خون,كاهش فشارخون,فشار خون پائين,غش,فشار خون ارتوستاتيك,فشار خون وضعيتي,ساعت توسط م. عندلیب|


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 4 آذر 1391برچسب:فشار خون,پرفشاري خون,افزايش فشارخون,فشار خون بالا,ساعت توسط م. عندلیب|

آيين نامه اخلاق پرستاري در جمهوری اسلامی ايران

1390



ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:پرستار,پرستاري,اخلاق,اخلاق پرستاري,آئين نامه,آئين نامه اخلاق پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

سمنان - كویر، جنگل، مناطق خشك و بیابانی، مناطق سرسبز؛ جمیع اضداد طبیعت را یكجا می توان در استان سمنان از نزدیك مشاهده كرد.


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:سمنان,استان سمنان,دامغان,شاهرود,گرمسار,ساعت توسط م. عندلیب|

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: يبوست مي تواند يكي از مشكلاتي باشد كه فرد روزه دار را دچار دردسر زيادي مي كند و ابتلا به همروئيد (بواسير)، شقاق هاي دردناك مقعد، سردرد، سوء هاضمه و نفخ از عوارض يبوست محسوب مي شوند.

 

سعيده معاني با اشاره به اين كه يبوست نتيجه روزه داري صحيح نيست، گفت: يبوست حاصل روزه داري غلط است كه از نخوردن سبيزجات، ميوه ها، غذاهای پر فيبر و عدم استفاده از آب كافي و نيز بي تحركي زياد ناشي مي شود زيرا تمامي اين موارد موجب حركت كافي روده ها و در نتيجه برقراري اجابت مزاج طبيعي مي شود.

وي تصريح كرد: كم مصرف كردن كربوهيدرات ها و قند هاي تصفيه شده و استفاده از كربوهيدرات هاي پيچيده به جاي آنها،‌مصرف زياد آب، ورزش و تحرك در ساعات پس از افطار،‌استفاده از غذاهای فيبر دار شامل انواع حبوبات، ميوه ها و سبزيجات،‌استفاده از نان هاي سبوس دار مانند نان سنگك و جو مي تواند در برطرف شدن يبوست مؤثر واقع شود.

اين كارشناس تغذيه افزود: در مواقع شديد مي توان از شربت هاي ملين و يا ملين هاي ضعيف ديگر استفاده كرد و در صورت عدم برطرف شدن علائم بايد حتما با پزشك معالج تماس گرفت.

معاني خاطرنشان كرد: استفاده از روغن زيتون همراه سحر،‌شام و افطار و نيز مصرف ميوه هاي تازه مانند سيب با پوست نيز توصيه مي شود.


نوشته شده در چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:روزه,يبوست,غذاهاي پرفيبر,ميوه,سبزيجات,ساعت توسط م. عندلیب|

* زیستكره توران * خوش ييلاق * كالپوش و ...

مجموعه 'توران' از سه قسمت پارك ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشكیل شده است.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 30 تير 1391برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

بلوغ طبیعی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آیند و فرد توان باروری پیدا می‌کند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است. اما بلوغ زودرس براساس تعریف‌های اپیدمیولوژیك ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فیزیكی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است. این روزها با تغییری كه در ساختار زندگی شهری صورت گرفته و با توجه به پیشرفت‌هایی كه در زندگی اجتماعی به‌وجود آمده بلوغ زودرس در دختران سفیدپوست زیر 7 سال و در سیاه‌پوستان زیر 6 سال تعریف شده است. این سن در مورد شروع بلوغ است چون همان‌طور كه می‌دانید بلوغ دوره‌ای چند ساله دارد.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 30 تير 1391برچسب:بلوغ,بلوغ زودرس,زودرس,هورمون رشد,زود بزرگ شدن,ساعت توسط م. عندلیب|

نوشته شده در چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:شاخص توده بدن,وزن,چاقي,لاغري,محاسبه BMI,BMI,ساعت توسط م. عندلیب|

سمنان - كویر، جنگل، مناطق خشك و بیابانی، مناطق سرسبز؛ جمیع اضداد طبیعت را یكجا می توان در استان سمنان از نزدیك مشاهده كرد.

 


ادامه مطلب

سمنان - كویر، جنگل، مناطق خشك و بیابانی، مناطق سرسبز؛ جمیع اضداد طبیعت را یكجا می توان در استان سمنان از نزدیك مشاهده كرد.

به گزارش ایرنا، طبیعت بكر و دست نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستان های این استان نیز جالب توجه است، به طوری كه با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزاد و مهدیشهر می توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی كمتر از 20 كیلومتر داشت.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در 17 خرداد 1391برچسب:سمنان,آبگرم,استان سمنان,جاذبه هاي گردشگري,مهديشهر,شاهرود,دامغان,گرمسار,ساعت توسط |

متن زير رونوشتي است از آنچه در کارگاه « زن در گذر از میانسالی » در موسسه غير دولتي رهياب برگزار شد.
متوقف شدن فعالیت تخمدان ها در خانم ها سبب این قضیه است. نداشتن رحم هیچ تاثیری در این زمینه ندارد.
یائسگی نیز یک دوران دیگر از زندگی است. می گویند درباره این دوران روان شناس به افسردگی توجه می کند، پزشک زنان به پوکی استخوان و فرد به چین و چروک صورت.


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:يائسگي,زن,پوكي استخوان,افسردگي,چين و چروك صورت,ميانسالي,گرگرفتگي,ساعت توسط م. عندلیب|

قبل از هر چیز باید بدانیم که وجود این عوامل در یک فرد لزوماً به معنای ابتلای او به بیماری نمی‌باشد بلکه عوامل خطر، احتمال ابتلا به سرطان را در او افزایش می‌دهد. این عوامل به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 

 الف) عوامل غیرقابل تغییر

ب) عوامل قابل تغییر


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:سرطان,سرطان پستان,ساعت توسط م. عندلیب|

در گذشته ، پزشكان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می كردند اما اكنون به این نتیجه رسیده اند كه استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان كمردرد است.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:كمر درد,ساعت توسط م. عندلیب|

 ديسك مانند يك حباب بيضي شكل مي باشد كه قسمت مركزي آن داراي مايع چسبناك و غليظ بوده و اطراف اين مايع غليظ را چند لايه نازك و محكم پوشانده است. ديسك قدرت ضربه گيري ستون فقرات را افزايش مي دهد و در هر حركتي جابجا شدن مايع داخلش سبب انتقال فشار مي گردد. گاهي در خم شدن به جلو هر كدام از مهره ها فشاري معادل 250 پوند را تحمل كرده و در بعضي حركات غلط بدن فشار روي ديسك از اين هم فراتر رفته و باعث پاره شدن لايه اطراف مايع ديسك مي گردد. 


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:ديسك كمر,هرني ديسكال,كمر درد,ساعت توسط م. عندلیب|


آخرين مطالب
» مراقبتهای پیش از بارداری
» نقش مشکلات جنسی در طلاق
» دانلود فایل های آموزشی پرستاری
» آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی
» دریافت آخرین اخبار پرستاری
» دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی
» دانلود کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب
» مراقبتهای پرستاری در تغذیه با لوله معده (NGT)
» انواع تنگی نفس
» فرآيندهاي تخصصي پرستاري بخش اورژانس: ترياژ
» غده برآمده چربی زیر پوستی
» اضافه وزن و چاقي
» تشخيص زودرس سرطان سينه با خودآزمائي
» انسولين لانتوس یا انسولین گلارژین و نحوه استفاده از آن
» دستورالعمل تزریق آمپول کلگزان CLEXANE:
» مشکلات گروه خونی متفاوت در زوج‌ها
» "فشارخون را جدي بگيريم"
» انواع تنگی نفس و علائم آن
» آشنایی با علائم سکته قلبي
» خطرات استفاده از لاك ناخن
» ده دليل مهم براي مراجعه به پزشک
» مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز
» نارسایی حاد کلیه - ARF
» مهمترين هشدارها و مراقبتها در مصرف دارو:
» 28 نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان
» همه چیز درباره تیروئید
» هيستركتومي و انواع آن
» دانلود فيلم آموزشي نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري)
» وبلاگهای پرستاری ، جامعه مجازی پرستاران ایران
» پوکی استخوان
» اصول تزریقات ایمن
» ضرب و شتم پرستار در بيمارستان سمنان
» ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی
» کتاب پزشک همراه برای موبایل
» ارائه يك رژيم غذائي براي ماه مبارك رمضان
» مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه
» کمبود پرستار در بیمارستان گرمسار
» نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب
» کیست تخمدان و آنچه که در مورد آن لازم است بدانیم
» 5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران
» انواع مسمومیت
» پیشگیری از بروز مسمومیت در اطفال
» دانلود فايل مديريت خطر و ايمني بيمار (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» دانلود فايل مهارتهاي ارتباطي (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» برگزاري كارگاه پرستاري ارتوپدي
» سايت جديد آموزشی پرستاران توانمند ایران
» دیابت دوران بارداری
» اصول کاربرد و نگهداری الکتروشوک
» دستور العمل های مهم کار در اتاق عمل
» سنکوپ

Design By : Pichak