چارت جدید دانشگاههای علوم پزشکی منتشر شد

پرستاران توانمند ایران

پرستار پيشتاز خدمت در عرصه سلامت

چارت جدید دانشگاههای علوم پزشکی که مطابق آن مدیریت پرستاری مستقیماً زیر نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قرار می گیرد، منتشر شد.

 

 

نوشته شده در شنبه 29 بهمن 1390برچسب:چارت تشكيلاتي,مديريت پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

مدير کل دفتر ارزيابي فناوري و تدوين استاندارد و تعرفه سلامت از بازنگري در دستورالعمل نظام نوين اداره بيمارستان ها خبر داد.

 

به گزارش وبدا دکتر عليرضا اوليايي منش در شصت و نهمين اجلاس روساي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور اظهار داشت: دستورالعمل نظام نوين اداره بيمارستان ها (بازتوزيع کارانه ها) نياز به تغييراتي داشت که عمده ترين دليل آن افزايش کيفيت خدمات بود.

وي افزود: در آمد اختصاصي بيمارستان ها در سال گذشته بيش از 3000 ميليارد تومان بود که اختيار اين درآمدها از سال 74 تاکنون طبق اين دستورالعمل در دست روساي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور و روساي بيمارستان هاست. بر اساس بازنگري انجام شده در اين دستورالعمل پرداخت ها بر مبناي عملکرد اصلاح شده است.

وي ادامه داد: براي اصلاح دقيق تر اين دستورالعمل علاوه بر توجه به برنامه هاي خوب دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين زمينه، برنامه هاي کشورهاي ديگر نيز در اين زمينه رصد شده است.

نوشته شده در شنبه 29 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: 80 درصد بار خدمات سلامت مردم به دوش پرستاران است اما نقش آنها در تصمیم گیریهای کلان نادیده گرفته می شود و پرستاران کشور ما نیز باید مانند دنیا در مقوله هایی مانند تجویزدارو، خدمات تشخیصی و مشاوره ای وارد شوند.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:خدمات سلامت,سلامت,پرستاران,نظام پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در اکثر کشورهایی که نظام سلامت موفقی دارند، پرستاران اجازه تجویز 250 قلم دارو و نیز تجویز خدمات تشخیصی مانند اسکوپی ها را دارند که موجب رضایتمندی مردم و کاهش هزینه ها می شود.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:پرستاران,تجويز دارو,توسعه يافته,ساعت توسط م. عندلیب|

تعريف تشنج :

تشنج در واقع دوره هايي از فعاليت هاي غيرطبيعي حسي، حرکتي خودکار و يا رواني و يا ترکيبي از تمام عوامل مذکور است که از تخليه ناگهاني بيش از حد سلولهاي عصبي مغز ناشي مي شود. در اين اختلال بخشي از مغز يا تمامي آن درگير مي باشد .

 

تقسيم بندي :

در تقسيم بندي بين المللي تشنج ها، آنها را به دو دسته تشنج هاي منطقه اي و تشنج هاي عمومي گروه بندي مي کنند. تشنج منطقه اي فقط در يک بخش از مغز آغاز مي شوند اما در تشنج هاي عمومي تخليه بار الکتريکي در تمامي مغز اتفاق مي افتد و اکثرا تشنج ها ناگهاني و گذرا هستند

 


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 21 بهمن 1390برچسب:تشنج,پرستاري,تعريف تشنج,ساعت توسط م. عندلیب|

موقعي که بيماري نياز به خون و فرآورده هاي خوني دارد پرستار مسئول حفظ سلامت او در موقعيت دريافت خون ميباشد انتقال خون مي تواند خطراتي را براي گيرنده در بر داشته باشد بنابراين دستور انتقال خون و روش آن حتما بايد به طور کتبي از جانب پزشک مشخص شده باشد .

يک پزشک و يک پرستار و يا دو پرستار بايد خون دريافتي و گيرنده را از نظر مشخصات خون کنترل کنند خون بايد از فيلتر و يا حتي ميکروفيلتر عبور داده شود استفاده از کيسه هاي پلاستيکي، خطر ايجاد آمبولي هوا را از بين ميبرد سوزن مورد استفاده در انتقال خون شماره 18 و يا بزرگتر از آن مي باشد تا از آسيب به گويجه هاي سرخ پيشگيري شود.

هرگز نبايد داروهايي شامل آنتي بيوتيک ها داروهاي بيهوشي، شل کننده عضلات، ويتامين ها و . . . را به خون اضافه نمود. در صورتي که پک سل به بيمار تزريق مي شود بيمار محدوديتي براي نمک ندارد مي توان از نرمال سالين به همراه خون استفاده کرد محلول هاي حاوي قند ايجاد هموليز نموده و محلول هاي حاوي کلسيم نظير رينگر لاکتات ، ممکن است ايجاد لخته نمايد .

قبل از انجام انتقال خون درجه حرارت فشار خون نبض و دفعات تنفس بيمار را ثبت و در پايان انتقال با يکديگر مقايسه کنيد.

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 21 بهمن 1390برچسب:ترانسفوزيون,خون,پرستار,مراقبتهاي پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

1- پارگي مري:

پارگي مري عارضه اي کشنده ولي نادر است با رعايت نکات زير مي توان از بروز اين عارضه جلوگيري کرد.

1-از شستشوي بي مورد معده خودداري شود.‏

‏2- حتي الامکان از سوندهايي با انتهاي گرد استفاده گردد و سوندها قابل انعطاف و به اندازه کافي سفت باشد تا به راحتي از مري عبورکند.‏

‏3- لوله چرب شود.‏

‏4- از وارد کردن فشار هنگام گذاشتن لوله به مري خودداري شود.‏

پارگي مري نزد بيمار اينکه هنگام کار زياد تقلا مي کنند بيشتر اتفاق مي افتد لذا بايد قبل از اقدام به لوله گذاري از آرام بخش استفاده شود. پس از پارگي مري بيمار از درد قفسه سينه شکايت نموده و به سرعت علائم شوک (تعريق، رنگ پريدگي، افزايش تعداد ضربان قلب، کاهش فشار خون) در وي ظاهر شود. در راديوگرافي قفسه سينه آمفيزم مدياستن مشخص بوده و در گردن هنگام معاينه آمفيزم زير جلدي لمس مي شود در صورت بروز اين حادثه تغذيه بيمار از راه دهان ممنوع بوده و فقط براي مشخص کردن محل پارگي، بلع باريم هنگام راديوگرافي جايز ميباشد.‏

 



ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 21 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

نظر به اينكه عدم اطلاع همكاران محترم از شرح وظايف خود. گاهي اوقات سبب تاخير در ارائه خدمات پزشكي و بروز مشكلات حقوقي و انتظامي براي ايشان مي‌شود، لذا توجه همكاران عزيز را به مطالب ذيل جلب مي‌نمايد:

معرفي مورد:

بيمار خانم 35 ساله‌ايست كه با تشخيص پرولاپس رحم تحت عمل جراحي هيستركتومي ابدومينال قرار مي‌گيرد. حدود يك ماه بعد از عمل بيمار با احساس درد شديد در ناحيه شكم به پزشك معالج خود مراجع مي‌كند. درد ابتدا در ناحيه اپيگاستر و پاراامبليكال بوده ولي بعداً به RLQ شيفت مي‌نمايد. بيمار دچار بي‌اشتهايي بوده ولي تهوع و استفراغ نداشته است. درد بيمار سپس تشديد يافته و در كل شكم انتشار مي‌يابد و حداكثر درد، در RLQ بوده است. در معاينه، شكم سفت، داراي ديستانسيون، گاردينگ و تندرنس شديد بوده و ريباند واضح داشته است.

بيمار GAS PASSING, DEFICATION، تكرر و سوزش ادرار نداشته، BS وي هيپراكتيو وسمع قلب و ريه نرمال بوده است.

در گرافي شكم بيمار،سطوح هوا و مايع و علائم انسدادي مشاهده شده است. بيمار با تشخيص پريتونيت ژنراليزه تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرد و علت پريتونيت، آبسه داخلي شكم در اثر باقي ماندن سه عدد لنگاز و همچنين پرفوراسيون گزارش مي‌گردد.

متاسفانه بيمار چند روز بعد از عمل جراحي دوم فوت مي‌نمايد.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 21 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 هر عاملي كه منجر به مسدود شدن مويرگهاي خوني و خونرساني ضعيف به بافت شود، ايجاد زخم ونكروز مي كند. فشار ناشي از وزن بدن، بستري طولاني در تخت، بيحركتي بيمار، اصطكاك و مالش، ملافه هاي چين دار، كم آبي، تغذيه نا مناسب، رطوبت كم، وضعيت رواني و سن و بيماري مثل ديابت در بوجود آمدن آن مؤثر است.


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:زخم بستر,پرستار,پرستاري,اقدام,ساعت توسط م. عندلیب|

 نفخ شكم Flatulence عارضه اي است كه توسط گاز و مايع يوجود مي ايد. آسم وجراحي اخير، انسداد راه خروجي معده، و نبود طحال در نوزادان وكودكان كه بلافاصله پس از جراحي از ماسك اكسيژن استفاده مي كنند، و بالغيني كه حمايت تنفسي تحت فشار دريافت ميكنند و حتي گاه اتساع معده در بيماران دچار بي اشتهايي عصبي مي تواند موجب بروز نفخ شود. (كارنت 2003 ص47) 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:نفخ,نفخ شكم,كنترل نفخ,كاهش نفخ,بيمار,بيماران,پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

 برقراري ارتباط با بيمار قبل از عمل جراحي نقش مهمي در كاهش اضطراب وي دارد. (Touching, Listening, communication) . يكي از مهمترين نيازهاي ارتباطي بيمار قبل از عمل جراحي پاسخگوئي به سئوالات وي در مورد عمل جراحي است. بنابراين پرستاران بايد با آگاهي از سئوالات احتمالي بيمار از اين فرصت براي برقراري ارتباط مناسب با بيمار بهره ببرند. آيا براي پاسخگوئي به اين سئوالات آمادگي داريد؟

برخي از رايج ترين سئوالات بيمار قبل از عمل جراحي عبارتند از:


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

       شكستگي گردن استخوان بازو:

اكثراً در زنان مسن بدنبال افتادن روي دست خود بوجود مي آيد.

پس از يك تا دو روز در قسمت خلفي فوقاني بازو اكيموز ديده مي شود.

در اين بيماران نيز مانند شكستگي ترقوه يك پد زير بغل قرار داده و از Rom & Sling استفاده مي شود. و در صورت نياز از مسكن جهت كاهش درد بيمار استفاده مي گردد. 

شكستگي تنه استخوان بازو:


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 مهمترين عارضه احتمالي آن فشار بر شبكه بازوئي و شريان Auxiliary است. براي پيشگيري از اين وضعيت: 


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 

فصلنامه كومش (نشريه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي سمنان) موفق شد در هفدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشکي رازي كه به منظور تجليل از پژوهشگران و معرفي فعاليت‌هاي تحقيقاتي برتر دانشگاههاي علوم پزشکي برگزار مي‌گردد، در بخش نشريات علوم پزشكي مصوب برگزيده (زبان فارسي)، از بين حدود 200 نشريه بعنوان نشريه مصوب برگزيده و برتر انتخاب گردد.
لازم به ذكر است در طي مراسمي كه براي همين منظور با حضور رياست محترم جمهور و وزير بهداشت و درمان برگزار گرديد لوح تقدير جشنواره در بخش نشريه علوم پزشكي مصوب برگزيده (زبان فارسي) توسط رياست محترم جمهور به مدير مسئول و سردبير مجله كومش اهداء گرديد.
نوشته شده در دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 در هنگام تغيير وضعيت  و خارج كردن بيمار از تخت، پرستار بايد مراقب هيپوتانسيون ارتوستاتيك، رنگ پريدگي، تعريق شديد، تهوع، تاكيكاردي و خستگي بيمار باشد. اگر قرار است بيمار براي بار اول از تخت خارج شود، ابتدا بيمار بمدت 30 دقيقه در وضعيت 30 درجه باقي مي ماند. در صورت نداشتن سرگيجه، تهوع و استفراغ و با كنترل فشار خون وي را در وضعيت 45 درجه قرار داده و بعد از يكربع و در صورت نداشتن سرگيجه، تهوع و استفراغ و با فشار خون مناسب پاهاي بيمار را از تخت آويزان كرده و روي چهارپايه قرار مي دهيم. اگر طول مدت بستري كوتاه بوده ويا نياز است، بيمار مي تواند راه رفتن را سريعتر شروع كند وگرنه بهتر است بعد از وضعيت نشسته مجدداً خوابيده و بعد از يك ساعت مراحل فوق تكرار و در صورت نداشتن مشكل و توانائي ايستاده و با حمايت راه اندازي گردد.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 كشش اسكلتي مستقيماً بر روي استخوان اعمال مي شود. معمولاً در شكستگي ران، درشت ني، بازو و مهره هاي گردني استفاده مي شود. اگر بيمار تحت بيهوشي قرار نگيرد و موضعي بي حس شود هنگام ورود پين به پرده ضريع آن را احساس مي كند. معمولاً بين 12- 7 كيلوگرم وزنه به آن وصل مي شود. وزنه ها در ابتدا موجب اسپاسم عضلاني ناحيه تحت كشش مي گردند. كشش اسكلتي تا تأئيد تشكيل كالوس استخواني توسط گرافي ادامه مي يابد.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 كشش يك مداخله كوتاه مدت است كه استفاده روشهائي چون ثابت سازي خارجي يا داخلي را ميسر مي سازد. از كشش براي كاهش اسپاسم عضلاني، جا انداختن محور بندي، ثابت سازي شكستگيها، كاهش دفورميتي و افزايش فضاي بين سطوح متقابل استفاده مي شود.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 براي درمان شكستگي باز همراه با صدمات بافت نرم از فيكساتور خارجي (اكسترنال فيكساتور) استفاده مي شود. اين وسيله موجب حمايت پايدار از استخوان در شكستگيهاي شديد و چند قطعه اي آن مي شود، ضمن اينكه امكان درمان فعالانه بافت نرم آسيب ديده نيز وجود دارد.

شكستگيهاي مركب استخوان بازو، ساعد، ران، درشت ني و لگن با فيكساتور خارجي درمان مي شوند. در اين روش ابتدا شكستگي تا حد امكان جا انداخته شده و محوربندي مي گردد و سپس از فيكساتور استفاده مي شود. فيكساتور راحتي بيمار را تسهيل كرده و راه اندازي وي را تسريع مي بخشد.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه پرستاران انتظار دارند که قانون تعرفه خدمات پرستاری در سال ۹۱ اجرا شود، افزود: ۶ سال معطل نگه داشتن این قانون هیچ توجیه کارشناسی ندارد.
 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 8 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 گچ گيري يكي از روشهاي درمان شكستگي است.

-    قبل از گچ گيري بايد از سلامت پوست مطمئن شد. بررسي وضعيت عروقي عصبي، درجه و موضع تورم، كبودي و سائيدگي پوست بايد انجام گردد.


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

براساس یک تحقیق که در مجله پرستاری مراقبتهای ویژه چاپ شده است، بيماران بستری در بخش مراقبت­های ويژه با داشتن بيشتر عوامل خطر تداخلات دارويی، در خطر بالايی از تداخلات دارويی قرار دارند که اين امر مستلزم توجه بيشتر تيم درمانی به اين موضوع است.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

رئيس كل سازمان نظام پرستاري گفت: در کشور هر 30 تا 40 بيمار را يک نفر پرستار مراقبت مي‌کند.


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 

سرطان پستان

 پستان از غدد مترشحه شير و بافت چربي تشكيل شده است. بافت چربي، محافظت و نگاهداري غدد ترشح كننده شير را بر عهده گرفته و به پستان شكل و قوام مي دهد. به طور طبيعي هر پستان از 15 تا 20 قسمت تشكيل شده كه هر يك، لوب ناميده مي شود و هر لوب به واحدهاي كوچكتري تقسيم مي شود كه لوبول گفته مي شود. لوبول واحد ترشحي پستان است و در روند شيردهي منجر به ترشح شير مي شود. از هر لوبول لوله هاي كوچكي منشعب مي شود كه اتصال آنها مجاري شيري را ايجاد مي كنند كه به نوك پستان در وسط هاله تيره رنگ پوست (آرئول) باز مي شوند و به اين ترتيب شير را به طرف نوك پستان هدايت مي كنند. فضاهاي بين لوبول ها و مجاري را چربي پر مي كند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 5 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط |


آخرين مطالب
» مراقبتهای پیش از بارداری
» نقش مشکلات جنسی در طلاق
» دانلود فایل های آموزشی پرستاری
» آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی
» دریافت آخرین اخبار پرستاری
» دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی
» دانلود کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب
» مراقبتهای پرستاری در تغذیه با لوله معده (NGT)
» انواع تنگی نفس
» فرآيندهاي تخصصي پرستاري بخش اورژانس: ترياژ
» غده برآمده چربی زیر پوستی
» اضافه وزن و چاقي
» تشخيص زودرس سرطان سينه با خودآزمائي
» انسولين لانتوس یا انسولین گلارژین و نحوه استفاده از آن
» دستورالعمل تزریق آمپول کلگزان CLEXANE:
» مشکلات گروه خونی متفاوت در زوج‌ها
» "فشارخون را جدي بگيريم"
» انواع تنگی نفس و علائم آن
» آشنایی با علائم سکته قلبي
» خطرات استفاده از لاك ناخن
» ده دليل مهم براي مراجعه به پزشک
» مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز
» نارسایی حاد کلیه - ARF
» مهمترين هشدارها و مراقبتها در مصرف دارو:
» 28 نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان
» همه چیز درباره تیروئید
» هيستركتومي و انواع آن
» دانلود فيلم آموزشي نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري)
» وبلاگهای پرستاری ، جامعه مجازی پرستاران ایران
» پوکی استخوان
» اصول تزریقات ایمن
» ضرب و شتم پرستار در بيمارستان سمنان
» ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی
» کتاب پزشک همراه برای موبایل
» ارائه يك رژيم غذائي براي ماه مبارك رمضان
» مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه
» کمبود پرستار در بیمارستان گرمسار
» نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب
» کیست تخمدان و آنچه که در مورد آن لازم است بدانیم
» 5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران
» انواع مسمومیت
» پیشگیری از بروز مسمومیت در اطفال
» دانلود فايل مديريت خطر و ايمني بيمار (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» دانلود فايل مهارتهاي ارتباطي (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» برگزاري كارگاه پرستاري ارتوپدي
» سايت جديد آموزشی پرستاران توانمند ایران
» دیابت دوران بارداری
» اصول کاربرد و نگهداری الکتروشوک
» دستور العمل های مهم کار در اتاق عمل
» سنکوپ

Design By : Pichak