مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه

پرستاران توانمند ایران

پرستار پيشتاز خدمت در عرصه سلامت

 

در پایان‌نامه دکترای پرستاری ارائه شد

مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه

در پایان‌نامه‌ دکترای پرستاری مدل «فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه» ارائه شد.

 

علیرضا نیکبخت نصرآبادی استاد راهنمای این پایان‌نامه‌ دکترای پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار كرد: تاکنون از این پایان‌نامه 4 مقاله برای مجلات ISI استحصال شده است و در آن نحوه‌ رویارویی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه نسبت به خطاهایی که رخ می‌دهد، بیان شده است.

وی ادامه داد: پرستاران از لحظه مواجهه با خطا تا حل و فصل آن فرآیندی را طی و اقداماتی را انجام می‌دهند و همواره با چالش‌هایی روبه رو هستند که در این پایان‌نامه این فرآیند رویارویی بیان شده است.

این استاد راهنمای پایان‌نامه با اشاره به اهمیت بخش‌های مراقبت ویژه، استرس و بارکاری زیاد در این بخش‌ها، شمار اندک پرسنل و شیوع و فراوانی خطاهای پرستاری افزود: پرستاران در رویارویی با خطاها مراحل مختلفی از جمله چالش‌های عاطفی سپس مرحله شناختی فعال و مرحله یادگیری از خطا را طی می‌كنند. پس از مرحله‌ شناختی فعال پرستار بر سر دوراهی قرار می‌گیرد که خطا را به صورت رسمی گزارش کند که البته امکان آن با توجه به وجود عواملی کم‌تر است و یا خطا را حل و فصل خطا كند که خود خطا را با خود اقدامی، اقدام گروهی و یا مشورت دیگران حل و فصل كند.

سینا ولیئی، عضو هیئت علمی دانشكده‌ پرستاری مامایی سنندج و محقق این پایان‌نامه نیز گفت: در این مدل یکسری عوامل موثر در بروز خطا شناسایی شدند که به نظر پرستاران مشارکت‌کننده در پژوهش سبب بروز خطا از جانب آنها شده بودند.

وی ادامه داد: همچنین در مواجهه با خطا پرستاران مراحل مختلفی از جمله مرحله عاطفی اولیه همراه با تشویش، آشفتگی و احساس گناه و ملامت را طی می‌كنند و سپس وارد مرحله شناختی می‌شدند که در آن به ارزیابی ماهیت خطا، پیامدها و پایش وضعیت می‌پرداختند که براساس نتیجه آن پرستاران در مورد گزارش کردن و یا حل و فصل کردن خطا تصمیم می‌گرفتند.

این پژوهشگر افزود: در این مدل مشخص شد که یکسری عوامل چون وجود سیستم حمایتی و تنبیه نشدن شانس گزارش‌دهی را افزایش می‌دهد اما عواملی چون ترس از انگ خوردن، ترس از عواقب، احساس عدم امنیت و ریشه‌یابی نشدن خطا شانس حل و فصل کردن خطا توسط پرستاران را افزایش می‌دادند.

ولیئی گفت: یکی از نکات قابل توجه وجود مرحله عاطفی ثانویه با حس رضایتمندی و یادآوری پس از حل و فصل کردن خطا بود. در نهایت پرستاران وارد مرحله یادگیری می‌شدند که در آن با استفاده از راهکارهابی مانند افزایش دقت، به‌روزرسانی اطلاعات، یادآوری و تذکر، تسهیم تجربه و اهمیت بخشیدن به پیشگیری تلاش می‌کردند که از بروز مجدد خطای پرستاری جلوگیری كنند. 

نوشته شده در سه شنبه 18 تير 1392برچسب:مدل,فرآیند,رویارویی,خطاهای پرستاری,بخش‌,مراقبت ویژه,خطا,ساعت توسط م. عندلیب|

رئیس خدمات پرستاری بیمارستان گرمسار از کمبود شدید نیروی پرستار در این بیمارستان خبر داد.

 

زهرا علیرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار كرد: بخش‌ها و تخت‌های بیمارستان گرمسار به تدریج رو به افزایش است اما تاکنون پرستاری برای بیمارستان با توجه به نیازهای این بیماستان، جذب نشده است.

وی تصریح کرد: نیروی پرستار جدیدی وارد عرصه کار یا جایگزین نیروی بازنشسته می‌شود یا به صورت نیروی طرحی وارد کار می‌شود.

رئیس خدمات پرستاری بیمارستان گرمسار ادامه داد: از زمان افتتاح بیمارستان آرادان شرایط نامناسبی برای پرستاران ایجاد شده و ناگزیر به پوشش بیمارستان آرادان هستیم.

علیرضایی با اشاره به شرایط و مشکلات شغلی پرستاران گفت: فرسودگی شغلی در حوزه‌ پرستاری بسیار است و متأسفانه شرایط کمبود نیرو به پرسنل فشار وارد می‌كند.

به گفته‌ وی، متأسفانه برای تأمین نیرو هم‌اکنون ناگزیر به استفاده از کارشناسان دیگر هستیم .

وی با اشاره به کمبود و فرسودگی تجهیزات درمانی یادآور شد: با توجه به راه‌اندازی چهارمین اتاق عمل در بیمارستان گرمسار کمبود نیرو و تجهیزات می‌تواند تأثیر سویی در روند بهبود بیماران و سلامت مردم داشته باشد.

 

نوشته شده در سه شنبه 18 تير 1392برچسب:کمبود,پرستار,بیمارستان,گرمسار,ساعت توسط م. عندلیب|

 

یک پرستار طی نامه ای به رئیس جمهور منتخب با او از سختی های مردم در گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی و دغدغه هایش گفت.

نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری متن این نامه به این شرح است:

 

ریاست جمهور منتخب

جناب آقای دکتر روحانی

با سلام و احترام

میدانم این روزها سخت مشغول برنامه ریزی برای انتخاب دولت و تهیه برنامه های اجرائی هستید امیدوارم فرصت کنید این نامه را بخوانید یا مشاوران شما آن را به اطلاعتان برسانند.

جناب آقای روحانی

از حدود یک ماه دیگر شما سکاندار کامل اجرائی کشور می شوید و تمام مردم چشمشان به شما خواهد بود.می خواهم برایتان از حق سلامتی مردمی بگویم که باید در همه صحنه ها حماسه بیافرینند ولی این روزها این حقشان حسابی در معرض خطر است.

هزینه های کمرشکن درمان و فشاری که به مردم وارد می شود را ما پرستاران هر روز با پوست و استخوانمان درک می کنیم.هر روز خانواده هایی را می بینیم که غم بیمار بودن عزیزشان را فراموش کرده اند و دنبال تهیه پول برای تامین هزینه های درمان هستند چه بسیاری که سرمایه خود را چه خانه است چه فرش و چه حتی گوسفندی می فروشند تا عزیزشان درمان شود .

دیدن صحنه گرو نگه داشتن جسد پدر یا مادر از دست رفته  تا پرداخت هزینه را می توانید تصور کنید؟ باور بفرمایید اینها حقایق تلخی است که می بینیم ولی نمی توانیم کاری کنیم.

قرار بود از محل هدفمندی یارانه ها سهمی به بهداشت داده شود ولی این اتفاق نیفتاد .شما که با کشورهای دیگر آشنا هستید حتمًا می دانید در بسیاری از کشورها درمان برای همه رایگان است چرا ما نباشیم؟

2-ما هرروز می بینیم که بیشترین سرمایه ها در نظام سلامت در بخش درمان هزینه می شود و کمترین بهره را می بریم. هزینه یک آمپول برای درمان نه چندان مفید فقط مورد تائید گروههایی است که از درمان مردم سود می برند و با کم شدن بار بیماریها آنها مضرر می شوند مثل شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی و البته گروهی خاص.

2-امیدوارم وزیر پیشنهادی شما پیرو سیاستهای خصوصی سازی در گذشته نباشد سیاستی که بهداشت و درمان را مانند هواپیمایی و آب و برق و امور شهرداری نیازمند خصوصی سازی م یدانست غافل از اینکه سلامت مردم کالایی نیست که با پول بشود آن را معامله کرد و کسی که جهت تجارت وارد این حرفه می شود باید بداند که ارزش تامین سلامت مردم  بسیار بالاتر از درامد زایی است.

سیاست خصوصی سازی بزرگترین ضربه را بر پیکره  نظام سلامت وارد کرد و بی انگیزگی ارائه دهندگان خدمات سلامت  را باعث شد.

3- وزیر شما باید تحول جدی در آموزش پزشکی ایجاد کند.سیستم آموزش فعلی بیمار محور  و بیمارستان نگر است .جامعه امروز نیازهای بهداشتی جدیدی دارد که باید متخصصان بهداشتی آشنا با این نیازها و مسلح به علم و مهارت مقابله با بیماریهای غیر واگیر و مزمن  تربیت کرد که معتقد به پیشگیری و ارتقای سلامت باشند و نه تعمیر سلامت مردم.

4-سیستم فعلی نظام سلامت خسته و فرسوده است و نیاز به بازنگری دارد.حتماً قبول دارید که باید مدیرانی متخصص این سیستم را هدایت کنند.البته حتماً مستحضر هستید که تخصص مدیریت در علوم سلامت فقط محدود به گروهی خاص نیست.در حال حاضر تمام رده های مدیریت در این سیستم در اختیار گروهی است که تخصص آنها نه اقتصاد سلامت  یا مدیریت بهداشت و درمان و سیاستگذاری بلکه جراحی قلب،چشم پزشکی ،گوارش و زنان و زایمان است.بازنگری در این سیستم مدیریت سنتی کاری عظیم و ماندگار خواهد بود.

5- و نکته آخر اینکه پرستاران همواره در صف مقدم نظام سلامت بوده اند و به هیچ حزب و گروهی وابسته نیستند دولتها نیز همواره به این قشر توجه داشته اند  امیدوارم دولت امید و تدبیر نیز این مشی را ادامه دهد و مطمئن باشید در صورت توجه جدی تر به جایگاه پرستاران و بکارگیری توان آنها در ارتقای سلامت مردم سیستم بهداشتی شما موفقتر و موثر تر خواهد بود.

احمد نجاتیان

پرستار بیمارستانهای مشهد مقدس

نوشته شده در دو شنبه 10 تير 1392برچسب:,ساعت توسط م. عندلیب|

 

کیست تخمدان باعث ناباروری، افزایش ابتلا به دیابت، سکته ها، حملات قلبی و سرطان رحم می شود.

"شکل گیری کیست های تخمدان به این دلیل است که تخمک هایی که باید ماهانه آزاد شود ، آزاد نمی شوند و تا اندازه ۴ تا ۵ سانتیمتر رشد میکنند..."

کیست های تخمدان کیسه های کوچک محتوی مایع هستند که در تخمدان ها
 رشد می کنند. بیشتر کیست ها بی ضرر هستند اما بعضی از آن ها می تواند مشکلاتی نظیر پاره شدن ، خونریزی و درد را ایجاد کند.و ممکن است برای برداشتن کیست نیاز به جراحی باشد.
کیست تخمدان کیسه پر از آب یا خونی در تخمدان است که اغلب هنگام تخمک گذاری به وجود می آید ، یعنی زمانی که تخمک از تخمدان آزاد میشود . گرچه خیلی اوقات علت مشخصی ندارند ، اما در اغلب موارد از اختلالات هورمونی ناشی میشوند. اختلالاتی که در مرحله اول دوره عادت ماهانه را به تعویض می اندازد و بیشتر به صورت کیست های فیزیولوژیک بروز میکند .


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 10 تير 1392برچسب:کیست,تخمدان,کیست تخمدان,ساعت توسط م. عندلیب|


آخرين مطالب
» مراقبتهای پیش از بارداری
» نقش مشکلات جنسی در طلاق
» دانلود فایل های آموزشی پرستاری
» آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی
» دریافت آخرین اخبار پرستاری
» دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی
» دانلود کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب
» مراقبتهای پرستاری در تغذیه با لوله معده (NGT)
» انواع تنگی نفس
» فرآيندهاي تخصصي پرستاري بخش اورژانس: ترياژ
» غده برآمده چربی زیر پوستی
» اضافه وزن و چاقي
» تشخيص زودرس سرطان سينه با خودآزمائي
» انسولين لانتوس یا انسولین گلارژین و نحوه استفاده از آن
» دستورالعمل تزریق آمپول کلگزان CLEXANE:
» مشکلات گروه خونی متفاوت در زوج‌ها
» "فشارخون را جدي بگيريم"
» انواع تنگی نفس و علائم آن
» آشنایی با علائم سکته قلبي
» خطرات استفاده از لاك ناخن
» ده دليل مهم براي مراجعه به پزشک
» مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز
» نارسایی حاد کلیه - ARF
» مهمترين هشدارها و مراقبتها در مصرف دارو:
» 28 نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان
» همه چیز درباره تیروئید
» هيستركتومي و انواع آن
» دانلود فيلم آموزشي نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري)
» وبلاگهای پرستاری ، جامعه مجازی پرستاران ایران
» پوکی استخوان
» اصول تزریقات ایمن
» ضرب و شتم پرستار در بيمارستان سمنان
» ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی
» کتاب پزشک همراه برای موبایل
» ارائه يك رژيم غذائي براي ماه مبارك رمضان
» مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه
» کمبود پرستار در بیمارستان گرمسار
» نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب
» کیست تخمدان و آنچه که در مورد آن لازم است بدانیم
» 5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران
» انواع مسمومیت
» پیشگیری از بروز مسمومیت در اطفال
» دانلود فايل مديريت خطر و ايمني بيمار (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» دانلود فايل مهارتهاي ارتباطي (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» برگزاري كارگاه پرستاري ارتوپدي
» سايت جديد آموزشی پرستاران توانمند ایران
» دیابت دوران بارداری
» اصول کاربرد و نگهداری الکتروشوک
» دستور العمل های مهم کار در اتاق عمل
» سنکوپ

Design By : Pichak