5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران

پرستاران توانمند ایران

پرستار پيشتاز خدمت در عرصه سلامت

 بنا بر گزارش سازمان نظام پرستاري هیئت  دولت در جلسه‌ اخیر خود برای پرستاران پنج موضوع را به تصویب رساند که در ذیل این مصوبات آمده است:

1-      ایجاد معاونت پرستاری در تشكیلات اجرایی وزارت بهداشت:

با این مصوبه پرستاری از جایگاه اداره‌كل و قائم مقام وزیر در امور پرستاری به معاونت پرستاری ارتقا می‌یابد كه با اجرا شدن آن تحول عظیمی در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی،‌ درمانی، صنفی و ... ایجاد می‌شود و سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری در وزارت بهداشت می‌تواند با هماهنگی و تعامل بیشتر و تنگاتنگ به عنوان دو بال هماهنگ در تحقق اهداف مختلف پرستاری تلاش و اقدام كند. 
برابر مصوبه دولت دیگر رشته‌های گروه پزشكی صاحب نظام صنفی هم می‌تواند در وزارت معاونت مربوطه را داشته باشند.  

2-      صدور پروانه كار برای پرستاران:

اخذ پروانه كار و تایید صلاحیت شغلی همان طور كه برای پزشكان و مهندسان و سایر رشته‌ها از سوی سازمان نظام صنفی مربوطه به آنها انجام می‌شود از این پس صدور پروانه كار پرستاران كه نبود آن تا كنون یك نقص جدی در حرفه پرستاری بود توسط سازمان نظام پرستاری انجام خواهد شد.

3-      ایجاد دوره‌های تخصصی پرستاری:

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر روز افزون علوم پزشكی در راستای ارائه خدمات ویژه و بهتر پرستاری، تصویب ایجاد دوره‌های تخصصی پرستاری از نیازهای واقعی بخش پرستاری بود كه با ایجاد دوره‌های آموزشی تخصصی پرستاری ضمن ارائه خدمات ویژه پرستاران در بخش‌های تخصصی،‌دفاتر كار پرستار، پرستار در منزل و ... شاهد ارائه خدمت بیشتر و كاهش هزینه‌های سلامت مردم خواهیم بود.  

4-      عضویت نظام پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت:

این شورا یكی از شوراهای مهم تصمیم گیری در موضوعات مختلف سلامت است كه با عضویت سازمان نظام پرستاری قطعاً این سازمان می‌تواند با حضور خود در شورا با ارائه پیشنهادها و تصویب مصوبات مورد نیاز بخش پرستاری بسیار مثمر ثمر و تاثیرگذار باشد كه از جمله مصوبات مورد نیاز تعیین تعرفه خدمات پرستاری به صورت سالانه است. 

5-      اجرای قانون بلاتكلیف تعرفه گذاری خدمات پرستاری:  

باوجود گذشت شش سال از تصویب این قانون و آماده‌سازی همه‌ بسترهای لازم برای اجرای تعرفه‌گذاری، تا به حال عدم اجرای آن را عدم تشكیل شورای سلامت و نهایتاً عدم تعیین تعرفه خدمات پرستاری توسط این شورا اعلام كردند كه با مصوبه‌ دولت و مهلت 10 روزه ریاست محترم جمهوری به آن شورا برای بررسی و تصویب تعرفه‌های خدمات پرستاری ان‌شاءالله این‌بار به فضل الهی و همت مسئولان شاهد ابلاغ اجرای تعرفه‌های پرستاری از سوی وزارت بهداشت هستیم.

 

 

 

 

امید است این مصوبات در ماه‌های پایانی دولت دهم اجرایی شود تا دولت‌ها و مسئولان بعدی به علل مختلف نتوانند و نخواهند مصوبات را لغو یا با درجات ضعیف‌تر اجرا كنند و جا دارد به همین مناسبت از پیگیری مجدانه شخص ریاست محترم كل سازمان و تصویب مصوبات پنج‌گانه پرستاری توسط هیئت محترم وزیران از هیئت دولت و به ویژه ریاست محترم جمهوری تشكر كنیم. 

سید یعقوب جعفری

رئیس شورای عالی نظام پرستاری كشور

نوشته شده در جمعه 17 خرداد 1392برچسب:نظام,پرستاري,مصوبه,دولت,پرستاران,ساعت توسط م. عندلیب|

مسمومیت به مجموعه واکنشهایی گفته می‌شود که بعد از آلودگی با مواد مضر سلامتی ، سمهای تولید شده برخی میکروارگانیسمها ، افزایش مقدار یک ماده معمول در بدن ، اتفاق می‌افتد. ریشه لغوی intoxoication  از کلمه یونانی Toxicon به معنای ماده شیمیایی مضر گرفته شده است.
 
مفاهیم کلی

عوامل مسمومیت‌زا می‌توانند باکتریها ، ویروسها ، برخی انگلها ، فلزات خاص و مواد پروتوزا باشند. این آلودگیها می‌توانند همچنین در انسان ایجاد بیماری عفونی کنند و یا اینکه فقط تحت تاثیر سموم مترشحه آنها ، مسمومیت ایجاد گردد. در بعضی مواقع مسمومیتها و عفونتها می‌توانند تواما ایجاد گردند. طبق نظریه Park و Harrigan مسمومیتهای ایجاد شده توسط میکروارگانیسمها به مراتب بیشتر از مسمومیتهای شیمیایی اتفاق می‌افتند.


در ممالک متحده آمریکا ، بین سالهای 1977 تا 1981 حدود 954 اپیدمی ثبت شده که همگی به علت مصرف غذای آلوده ایجاد شده‌اند. متاسفانه ، در کشورهای جهان سوم و حتی در بسیاری از ممالک اروپایی آمار دقیقی از اپیدمیها و بویژه تعداد انواع مسمومیتها و بیماریهای ناشی از مرف غذای آلوده در دسترس نیست. بد نیست بدانیم کارشناسان سازمان بهداشت جهان ، مقدار نوزادان شیرخوار و اطفال ، زیر پنج سال را در 1980 در اثر اسهالهای ناشی از مسمومیت ، جان خود را از دست داده‌اند.


انواع مسمومیت:


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:مسمومیت,انواع مسومیت,مسمومیت غذائی,پیشگیری,علائم مسمومیت,درمان مسمومیت,ساعت توسط م. عندلیب|

●   کودکان زیر ۵ سال، پر خطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند.

●  کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند. این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است و این عمل زمینه ساز بروز مسمومیت است.

●   در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا دوز تکراری دارو به وی ندهید.

●   کیف دستی، ساک خرید و کیسه های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهید. ممکن است داخل آنها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آنها را روی سر خود کشیده و سبب خفگی وی شود.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 11 خرداد 1392برچسب:مسمومیت,اطفال,پیشگیری,ساعت توسط م. عندلیب|

 اعضاي محترم وبلاگ جهت دانلود فابل به ادامه مطلب مراجعه نمايند:

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:مديريت,خطر,ايمني,بيمار,مديريت خطر,ايمني بيمار,بيمارستان,اعتباربخشي,الزامي,دانلود,ساعت توسط م. عندلیب|

اعضاي محترم وبلاگ جهت دانلود فايل به ادامه مطلب مراجعه نمايند:


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:ارتباط,مهارت,مهارتهاي ارتباطي,ارتباط با بيمار,اعتبار بخشي,بيمارستان,پرستار,ساعت توسط م. عندلیب|

 

انجمن ارتوپدی حوادث و صدمات اندامها و ستون فقرات ایران کارگاه ارتوپدی پرستاری را 13 و 14 تیر در بیمارستان آتیه تهران برگزار می کند.

کارگاه ارتوپدی پرستاری 14 تیر برگزار می شود

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، ارتوپدی نوین، اهمیت پرستاری در ارتوپدی، سیستم عضلانی - اسكلتی، آناتومی اندام فوقانی، آناتومی اندام تحتانی، آناتومی ستون فقرات، مراقبتهای قبل از عمل جراحی و مراقبتهای پس از عمل جراحی و انواع پانسمان از مباحث این کارگاه است.

 

از دیگر مباحث این کارگاه می توان به شایعترین ها اختلالات تروماتیك اندام فوقانی، شایع ترین اختلالات تروماتیك اندام تحتانی ، شایع ترین اختلالات تروماتیك ستون فقرات، شایع ترین اختلالات تروماتیك در اطفال، اصول ATLS در ارتوپدی، روش های ثابت سازی ارتوپدی  اشاره کرد.

گروه هدف این کارگاه کارشناسان پرستاری است که برای شرکت کنندگان 10 امتیاز بازآموزی دارد.

علاقه مندان به شرکت در کنگره می توانند با شماره 88367182-021 تماس بگیرند.

نوشته شده در دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:كارگاه,ارتوپدي,پرستاري,بيمارستان,آتيه,تهران,پانسمان,ساعت توسط م. عندلیب|

http://irannurse.ir

نوشته شده در شنبه 4 خرداد 1392برچسب:سايت,جديد,آموزشی,پرستاران,توانمند,ایران,ساعت توسط م. عندلیب|

ديابت حاملگي چيست؟

ديابت حاملگي نوعي ديابت است كه زنان حامله به آن مبتلا مي شوند. بين 2 تا 7 درصد زنان حامله دچار اين نوع ديابت مي شوند و به اين دليل اين بيماري يكي از شايعترين عوارض حاملگي است.

سيستم گوارش بيشتر غذاي خورده شده را به نوعي قند به نام گلوكز مي شكند. گلوكز وارد خون شده و با كمك انسولين (هورموني كه از لوزالمعده يا پانكراس ترشح مي شود) سوخت لازم براي سلول هاي بدن را فراهم مي كند. در ديابت حاملگي هم نظير ديابت هاي تيپ 1 و 2 (كه در افراد غير حامله بروز مي كند)، گلوكز به جاي رفتن به درون سلول ها و تبديل شدن به انرژي در داخل خون باقي مي ماند. اما چرا در حاملگي چنين اتفاقي رخ مي دهد؟

در طي حاملگي، هورمون ها استفاده از انسولين را براي بدن سخت مي كنند و از اين رو لوزالمعده بايد انسولين بيشتري توليد كند. در بيشتر زنان حامله اين مسئله مشكلي ايجاد نمي كند و پانكراس انسولين بيشتري ترشح مي كند. ولي در صورتيكه پانكراس نتواند به اندازه لازم انسولين ترشح كند و سطح گلوكز در خون بالا رود ديابت حاملگي رخ مي دهد.

بيشتر زنان مبتلا به ديابت حاملگي بعد از تولد كودك بهبود مي يابند. با اين حال ابتلا به اين بيماري احتمال ابتلا در حاملگي هاي بعدي و يا در آينده را افزايش مي دهد.


ادامه مطلب

نویسنده : مجید نسترن

  اساس کار و مکانیسم دفیبریلاتور

الکترو شوک از یک منبع تغذیه باطری بزرگ داخلی برای شارژ نمودن یک خازن حجیم بین مقادیر 5 تا 400 ژول استفاده می‌کند. دو قطعه فلزی یا همان الکترودها به دستگاه متصل است و روی سینه‌ی بیمار قرار می‌گیرد.

در فاصله چند هزارم ثانیه انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا تخلیه شده و باعث دپولاریزاسیون سلول‌های قلبی شده و رپولاریزاسیون بدنبال آن به گره SA اجازه بدست گرفتن رهبری ضربان سازی قلب را می‌دهد.

  انواع دفیبریلاتور

دفیبریلاتورها به انواع داخلی (قابل کاشت) و خارجی تقسیم می‌شوند.

1 ـ دفیبریلاتور کاردیوورتر خودکار قابل کاشت

 ICD ـ (Implantable Cardioverter Defibrillator)

این دستگاه مؤثرترین درمان آریتمی‌های بطنی است، که در زیر پوست قرار گرفته و از طریق سیستم (لید)های خود ضربان و ریتم قلب را کنترل می‌کند. کامپیوتر ICD ضربان‌های سریع بطنی را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک آن را خاتمه می‌دهد.

شوک الکتریکی ایجاد شده منجر به درد قفسه سینه و احساس ناخوشایند در بیمار می‌شود، با این حال با در نظر گرفتن مرگ حتمی در صورت عدم درمان آریتمی‌های خطرناک بطنی، درد آور بودن این درمان برای بیمار قابل درک خواهد بود.

عمل بقیه ICD در اطاق آنژیوگرافی با کنترل دستگاه فلوروسکوپی انجام می‌شود. میزان موفقیه ICD در خاتمه دادن به آریتمی‌های بطنی بیش از 90 درصد است. ضمناً ICD قابلیت ضربان سازی (پیس میکر) را دارد و در صورتی که فرد دچار برادیکاردی به کمک بیمار خواهد آمد.

در بیماران دچار نارسایی قلب ممکن است ICD با توانایی درمان نارساییی قلب بکار رود. این ICD های تک حفره‌ای از طریق یک لید متصل به بطن راست، فقط فعالیت بطنی را کنترل می‌کنند ولی در ICD های دو حفره‌ای امکان مانیتورینگ و ضربان سازی برای دهلیز و بطن از طریق 2 لید متصل به این حفرات امکان پذیر است و در مواردی که به عملکرد پیس میکر نیاز باشد برای بیمار استفاده می‌شود.

لطفا جهت دسترسي به ادامه مطلب به آدرس جديد سايت پرستارن توانمند ايران مراجعه كنيد.


دستورالعمل ضدعفونی هنگام ریختن یا پاشیده شدن مواد آلوده بر روی سطوح
در مورد بیشتر موادی که بر روی سطوح پخش می شوند (از جمله مواد غذایی،ادرار یا استفراغ) تمیز نمودن با آب و مواد شوینده کافی بنظر می رسد. درمورد موادی که بطور بالقوه می توانند حاوی ارگانیسم مضر باشند بایست از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود.
استفاده از دستكش های یكبار مصرف جهت تمیز نمودن این مواد الزامیست . در مواردی که خطر آلوده شدن لباسها وجود دارد پوشش محافظ نیز باید استفاده گردد.
در صورت ریخته شدن خون و یا مایعات و یا هر گونه مایع آغشته به خون بایستی ماده ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم با غلظت 1% جهت پاك کردن وضد عفونی مورد استفاده قرار گیرد.
نحوه تمیز کردن : ابتدا دستمال پارچه ای یا دستمال کاغذی حوله ای را بر روی مایع آلوده ریخته شده انداخته، تا مواد آلوده جذب شده و سپس مایع ضدعفونی کننده را روی آن ریخته و حداقل به مدت ده دقیقه به همان حال باقی بماند و سپس کلیه پارچه ها، دستمال، دستكش و احتمالاً پوشش مورد استفاده بایست به نحو مطلوب دور انداخته شوند. در مواردی که استفاده از هیپوکلریت سدیم موجب آسیب رساندن به سطوح می گردند، استفاده از ماده جایگزین مانند (آب اکسیژنه 3%  )مناسب می باشد. ذکر این نكته ضروری است که مایع ضدعفونی کننده بایستی بطور صحیح و دقیق رقیق شده و برای هر بار استفاده بصورت تازه تهیه گردد.

 


ادامه مطلب

از دست رفتن کامل ولی موقت هوشیاری، سنکوپ نام دارد. فرد دچار سنکوپ به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست داده و به زمین می افتد.

 سنکوپ (syncope) یا غش، یک حالت نیمه بیهوشی و ملایم تر از شوک است. در این حالت فرد دچار بی خبری کوتاه مدت از اطراف خود می شود. علت آن نرسیدن خون کافی در کوتاه مدت به مغز است.

در حالت سنکوپ، دستگاه های قلب و ریه فعال هستند. مدت زمان سنکوپ از چند ثانیه تا چند دقیقه است و بیمار به صورت خود به خود هوشیاری خود را به صورت کامل به دست می آورد. ممکن است قبل از ایجاد سنکوپ، فرد دچار احساس سرگیجه، تعریق سرد یا تهوع و استفراغ شود و یا کاملا به طور ناگهانی و بدون هیچ احساس قبلی سنکوپ رخ دهد. بعد از به دست آوردن هوشیاری، فرد معمولا سرحال و بدون علائم است (مگر در صورت ایجاد ضربه و آسیب در اثر زمین خوردن).

 از علل سنکوپ می توان به شوک هیجانی مثل دیدن مناظر وحشتناک، شنیدن اخبار ناگوار، ایستادن طولانی‌مدت همراه با ازدحام جمعیت و خستگی شدید، گرما و فقدان هوای تازه اشاره کرد.


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:سنکوپ,غش,شوک,بیهوشی,ساعت توسط م. عندلیب|


آخرين مطالب
» مراقبتهای پیش از بارداری
» نقش مشکلات جنسی در طلاق
» دانلود فایل های آموزشی پرستاری
» آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی
» دریافت آخرین اخبار پرستاری
» دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی
» دانلود کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب
» مراقبتهای پرستاری در تغذیه با لوله معده (NGT)
» انواع تنگی نفس
» فرآيندهاي تخصصي پرستاري بخش اورژانس: ترياژ
» غده برآمده چربی زیر پوستی
» اضافه وزن و چاقي
» تشخيص زودرس سرطان سينه با خودآزمائي
» انسولين لانتوس یا انسولین گلارژین و نحوه استفاده از آن
» دستورالعمل تزریق آمپول کلگزان CLEXANE:
» مشکلات گروه خونی متفاوت در زوج‌ها
» "فشارخون را جدي بگيريم"
» انواع تنگی نفس و علائم آن
» آشنایی با علائم سکته قلبي
» خطرات استفاده از لاك ناخن
» ده دليل مهم براي مراجعه به پزشک
» مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز
» نارسایی حاد کلیه - ARF
» مهمترين هشدارها و مراقبتها در مصرف دارو:
» 28 نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان
» همه چیز درباره تیروئید
» هيستركتومي و انواع آن
» دانلود فيلم آموزشي نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري)
» وبلاگهای پرستاری ، جامعه مجازی پرستاران ایران
» پوکی استخوان
» اصول تزریقات ایمن
» ضرب و شتم پرستار در بيمارستان سمنان
» ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی
» کتاب پزشک همراه برای موبایل
» ارائه يك رژيم غذائي براي ماه مبارك رمضان
» مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه
» کمبود پرستار در بیمارستان گرمسار
» نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب
» کیست تخمدان و آنچه که در مورد آن لازم است بدانیم
» 5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران
» انواع مسمومیت
» پیشگیری از بروز مسمومیت در اطفال
» دانلود فايل مديريت خطر و ايمني بيمار (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» دانلود فايل مهارتهاي ارتباطي (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» برگزاري كارگاه پرستاري ارتوپدي
» سايت جديد آموزشی پرستاران توانمند ایران
» دیابت دوران بارداری
» اصول کاربرد و نگهداری الکتروشوک
» دستور العمل های مهم کار در اتاق عمل
» سنکوپ

Design By : Pichak