دانلود فایل های آموزشی پرستاری

پرستاران توانمند ایران

پرستار پيشتاز خدمت در عرصه سلامت

به اطلاع بازدیدکنندگان محترم می رساند سایت علمی آموزشی “پرستاران توانمند ایران” جهت دسترسی شما عزیزان به منابع متنوع آموزشی و مشارکت شما عزیزان در ادامه فعالیت هایش، اقدام به تهیه و فروش فایل های آموزشی (نظیر فیلم، نرم افزار، کتاب، اسلایدهای آموزشی و…) کرده است.

از آنجا که این سایت به هیچ موسسه یا سازمان خصوصی و یا دولتی وابسته نبوده و فقط با هدف مقدس ترویج دانش پرستاری فعالیت می کند، خرید شما را به منزله ی تائید و حمایت شما از این هدف دانسته و از هیچ کوششی در این راه دریغ نخواهد کرد.

با خرید این فایل ها از سایت خود حمایت کنید.

download

علاقمندان به دریافت این فایل های آموزشی بعد از پرداخت آنلاین مبلغی اندک بلافاصله فایل مربوطه یا آدرس دانلود آن را در ایمیل خود دریافت خواهند نمود.

تعدادی از فایل های موجود عبارتند از:

پاورپوینت آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی

پاورپوینت آموزشی نوزاد سالم

پاورپوینت بیماری های کیستیک فیبروزیس، فنیل کتونوری، گالاکتوزومی، کرتینیسم، تالاسمی

شبیه ساز تنظیمات ونتیلاتور در قالب فایل اکسل

نرم افزار  تفسیر ABG

فایل PDF بیماریهای پوستی شایع ناشی از شغل در پرستاران (رایگان)

کتاب ترمینولوژی پزشکی

فیلم های آموزشی لوله گذاری داخل تراشه و اینتوباسیون و ویدئولارنگوسکوپی

پاورپوینت آموزشی برخورد با بیمار ترومائی

پاورپوینت احیای قلبی تنفسی CPR

فیلم انیمیشن تعویض مفصل ران

آموزش تصویری استفاده از نرم افزار Endnote در نگارش مقالات علمی

اسلاید پاورپوینت جامع بیماریها و اختلالات شایع چشم

کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب

نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی

آشنائی با انواع پیچ و پلاک ارتوپدی

اورژانس های قلب

آشنائی با انواع گچ و آتل در ارتوپدی

جزوه تفسیر ABG و اختلالات اسید و باز

فایل تصویری ورزش های اختصاصی کمر درد و نر مش های پیشگیری از آسیب شغلی

کتابچه توانمند سازی پرسنل پرستاری بخش قلب (رایگان)

پاورپوینت های آموزشی پرستاری

دانلود فیلم انیمیشن جراحی های زیبائی و ترمیمی (رایگان)

انیمیشن سزارین

اسلاید آموزشی اورژانس های شکم

دانلود فیلم آموزشی لوله گذاری داخل تراشه

اسلاید آموزشی (پاورپوینت) آشنائی با پایگاه اطلاعاتی Mosby’s Nursing Consult (رایگان)

فیلم آموزش استفاده از دستگاه گلوکومتر (تست قند خون)

کتابچه راهنمای واکسیناسیون برای پرستاران (رایگان)

فیلم آموزشی اندازه گیری فشار خون

آزمایش های معمولی خون و ادرار و تفسیر آنها

معرفی پایگاه اطلاعاتی Access Medicine

کار با دستگاه ونتیلاتور همیلتون s1

فیلم آموزشی مهارتهای پرستاری (سچور)

فیلم آموزش مهارتهای پرستاری (سونداژ)

فیلم آموزشی نحوه صحیح گرفتن نمونه خون شریانی جهت آزمایش ABG

فیلم آموزشی تعبیه کاتتر داخل استخوانی Intraosseous در اطفال

کتاب روش شناسی پژوهش های کاربردی در علوم پزشکی (رایگان)

کلیپ آموزشی گرفتن نوار قلب

شبیه ساز آریتمی های قلبی

دانلود کتاب برونر و سودارث (کتاب مرجع پرستاری)

فیلم آموزشی تکنیک های رگ گیری

آموزش تصویری نرم افزار آماری SPSS

نرم افزار آموزشی کار با دستگاه ونتیلاتور (اویتا دراگر)

 راهنمای جستجو در سایت pubmed

  کتاب PDF فرهنگ اصطلاحات پزشکی عمومی با عنوان Black’s Medical Dictionary

سوالات کارشناسی ارشد پرستاری (رایگان)

نوشته شده در یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:دانلود,فایل,آموزشی,پرستاری,پاورپوینت,فیلم,شبیه ساز,ساعت توسط م. عندلیب|

جهت دانلود اسلاید پاورپوینت آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده در یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:الکتروکاردیوگرافی,ساعت توسط م. عندلیب|

لطفا جهت دانلود دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده در جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:دانلود,نرم افزار,شبیه ساز,احیا,قلبی,ریوی,ساعت توسط م. عندلیب|

ý  درجه حرارت و حجم تغذيه ، سرعت جريان و مصرف كامل مايعات ، فاكتورهاي مهمي هستند كه در تغذيه لوله اي بايد مورد توجه قرار بگيرند . توانايي بيمار براي تحمل فرمول غذايي را تعيين  مي كند (احساس پري در معده ، نفخ شكم ، خارش ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و يبوست را بررسي نماييد.)

ý  تغيه مداوم روش ارجح است ، حجم كم غذا و مدت زمان طولاين براي تجويز ، ميزان بروز آسپيراسيون نفخ شكم ، تهوع ، استفراغ و اسهال را كاهش مي دهد . اگر تغذيه از نوع متناوب باشد ، ml 350-200 در طي 15-10 دقيقه ، تجويز مي گردد .

ý  قبل از هر بار تغذيه ، حجم باقي مانده را بررسي كنيد و در مورد تغذيه مداوم هر 4 ساعت يكبار اين كار را انجام دهيد . در صورتي كه مقدار باقي مانده بيش از ml 100 بود تغذيه را متوقف كنيد و ماده آسپيره شده را به معده برگردانيد .

ý  براي اطمينان از باز بودن لوله و براي كاهش شانس رشد باكتري ها يا انسداد و تنگ شدن لوله در موارد ذيل ml 30-15 آب در داخل لوله تزريق مي شود :

v    قبل و بعد از هر دوز دارويي و هر بار تغذيه

v    پس از چك كردن باقيمانده معدي و PH معده

v    در تغذيه مداوم هر 6-4 ساعت

v    در صورت قطع تغذيه لوله اي به هر دليلي ....

 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 26 بهمن 1392برچسب:مراقبتهای,پرستاری,تغذیه,لوله,معده,NGT,ساعت توسط م. عندلیب|



تنگی نفس یعنی آگاه شدن از تنفس نامطلوب و غیر طبیعی و احساس تنفس سخت و ناخوشایند است. به عبارت دیگر انسان طبیعی نسبت به نفس کشیدن خود آگاهی چندانی ندارد، اما در کسی که دچار تنگی نفس می‌شود، نسبت به تنفس خود و معمولاً سختی آن آگاهی پیدا می‌کند. عموما تنگی نفس به تنفس سریع و مشکل گفته می‌شود و در زمان تنگی نفس ، بیمار از عضلات گردن ، شانه‌ها و شکم (عضلات فرعی تنفسی) نیز برای تنفس استفاده می‌کند. 

علل تنگی نفس 
تنگی نفس از نشانه‌های دوگانه‌ای است که می‌تواند منشا قلبی داشته باشد یا نداشته باشد. در بیشتر موارد تنگی نفس افراد به دلیل مشکلات ریوی بروز پیدا می‌کند اما در درصدی از موارد بیماری قلبی زمینه ساز تنگی تنفس می‌شود. 
تنگی نفس ممکن است ناشی از بیماریهای ریوی یا قفسه سینه از جمله آسم ، برونشیت ، سل و عفونت ریه (پنومونی) ، بیماریهای قلبی از جمله حمله حاد قلبی اختلال دریچه‌های آئورت و میترال و نارسایی قلبی ، کم‌خونی ، عفونت شدید بدن ، چاقی و اختلالات اضطرابی باشد. بعلاوه شروع ناگهانی تنگی نفس با یا بدون درد سینه ممکن است علامت آمبولی ریه باشد. 

انواع تنگی نفس
تنگی نفس کوششی 
این نوع از تنگی نفس گاه حالت کوششی پیدا می‌کند، یعنی با فعالیت و کوشش بدنی فرد ارتباط مستقیم دارد. انسان به طور طبیعی اگر به شدت و بدون آمادگی قبلی ورزش کند و یا مسافت طولانی را بدود، این نوع تنگی نفس را تجربه خواهد کرد. در افراد مبتلا به برخی بیماریهای قلبی مانند مشکلات دریچه‌ای یا نارسایی قلبی ، تنگی نفس با فعالیتهای کمتری ایجاد می‌شود. به گونه‌ای که حتی در موارد شدید بیماری ، راه رفتن عادی و انجام کارهای اولیه با تنگی نفس همراه می‌شود. در شدید ترین نوع تنگی نفس ، بیمار حتی در حالت استراحت و خوابیده نیز دچار تنگی نفس می‌باشد. 

ارتوپنه یا تنگی نفس در حالت درازکشیده 
نوع دیگری از تنگی نفس قلبی در حالت دراز کش و خوابیده ایجاد می‌گردد که در طب به آن "ارتوپنه" می‌گویند. یعنی قلب فرد به حدی نارساست که نمی‌تواند خون موجود در ریه‌ها را تخلیه کند و فرد مجبور است با کمک گرفتن از نیروی جاذبه این کار را انجام دهد. به همین جهت بیماران مبتلا به نارسایی قلب ، هنگام خواب زیر سرشان دو یا چند بالش می‌گذارند. به عبارت دیگر وقتی این افراد دراز می‌کشند، ریه فرد در آب بدن غرق می‌شود و احساس خفگی به وی دست می‌دهد. در این صورت بیمار جهت تنفس راحت باید بنشیند. 

تنگی نفس حمله‌ای شبانه 
حالت دیگری نیز وجود دارد که به صورت حملات شبانه تنگی نفس خود رانشان می‌دهد. به این صورت که 4 - 2 ساعت بعد از خواب به طور ناگهانی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی با حالت خفگی از خواب می‌پرد، خود را به پنجره می‌رساند تا با نفس کشیدن در هوای آزاد خود را نجات دهد. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی که اغلب دچار ورم پا نیز هستند، در طول شب آبهای جمع شده در پاها بتدریج تخلیه می‌شوند و به سوی ریه‌های فرد می‌آیند و در آنجا جمع می‌شوند. تجمع مایعات اضافه در ریه باعث می‌شود فرد دچار احساس تنگی نفس و حالت خفتگی شود. تنگی نفس حمله‌ای شبانه مشخصه بیماری قلبی است. البته در بیماری آسم و برونشیت مزمن نیز فرد ممکن است با حالت تنگی نفس از خواب بیدار شود ولی این دو مورد تا حدی قابل افتراق با تنگی نفس قلبی هستند. بدین ترتیب که در آسم فرد سابقه قبلی دارد، بعد از نیمه شب دچار حمله می‌شود و با اسپری‌های گشاد کننده مجاری تنفسی بهتر می‌شود. در برونشیت مزمن نیز حمله تنگی نفس در پاسی از شب بروز پیدا می‌کند و با دفع خلط تنگی نفس بیمار مرتفع می‌گردد. 

تنگی نفس بازدمی 
اشکال در خارج کردن هوا از ریه‌ها. هوا براحتی به داخل ریه می‌رود ولی خروج آن مشکل است. از آنجا که بیمار هوا را به سختی به بیرون می‌راند، صدای خس‌خس ایجاد می‌کند که به آن تنفس آسمی گفته می‌شود. 

علائم همراه کمک کننده 
گاهی تمایز علل قلبی تنگی نفس از علل ریوی مشکل است چرا که هر دو باعث تنگی نفس کوششی ، ارتوپنه و سرفه می‌شوند. خس‌خس سینه و خلط خونی قاعدتا به دلیل بیماری ریوی پدید می‌آید هر چند بعضا در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ادم ریوی هم دیده می‌شوند. در بیماران مبتلا به عروق کرونر ممکن است تنگی نفس در نبود درد سینه و با شرایط مشابه اتفاق افتد که به آن معادل آنژین قلبی گفته می‌شود. 

درمان 
درمان تنگی نفس منوط به درمان بیماری زمینه‌ای فرد است. به عبارت دیگر یا باید دریچه معیوب که مانع از حرکت صحیح جریان خون می‌شود اصلاح شود. با داروی دیگوکسین ، قلب نارسا می‌تواند تقویت شود تا بتواند خون را از ریه‌ها خالی کرده و مانع تجمع و انباشتگی آن در ریه‌ها و سایر فضاهای بدن گردد. از سوی دیگر با تجویز داروهای ادرارآور (دیورتیکها) ، آب در ریه‌ها تجمع نیافته و تنگی نفس برای فرد ایجاد نمی‌شود. مصرف غذاهای کم نمک در اصلاح این مورد خالی از فایده نخواهد بود. و در بیماریهای دیگر نیز درمان آنها انجام می‌شود.

تهیه مطلب از: بهزاد فرجی

 

نوشته شده در جمعه 13 دی 1392برچسب:انواع,تنگی,نفس,ساعت توسط م. عندلیب|

لانتوس یا انسولین گلارژین، یک انسولین طولانی اثر می باشد. لانتوس اولین انسولینی است که در طول 24 ساعت اثر ثابت و یکنواختی دارد. این دارو به تدریج در طول 24 ساعت در بدن شما آزاد می شود و سبب ایجاد مقدار ثابت انسولین در بدن شما می گردد. این میزان انسولین به کنترل قند خون ( گلوکز ) در فاصله بین غذاها کمک می کند. لانتوس، عملکرد انسولین پایه را که به طور طبیعی از پانکراس ترشح می شود تقلید می کند. اگر میزان انسولین در بین فواصل غذایی یا در شب هنگام بالاتر از مقدار لازم باشد خطر افت قند خون یا هایپوگلیسمی وجود دارد. آهسته رهش بودن لانتوس مانع آزادسازی بیش از حد و نامناسب انسولین در این زمانها می گردد.

لانتوس در چه اشکالی موجود است؟

 


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:انسولين,لانتوس,گلارژین,نحوه,استفاده,ساعت توسط م. عندلیب|

آمپول اناکساپرین سدیم (كلگزان)  هنگامی که بعنوان درمان طبی یا درمان پروفیلاکسی تجویز می شود بایستی بصورت زیر جلدی عمیق تزریق شود deep subcutaneous و در موقع همودیالیز بصورت داخل وریدی Intravascular تزریق میگردد. تزریق داخل عضلانی آن ممنوع است. آمپول اناکساپرین سدیم بصورت آماده تزریق در سرنگ هایی که از قبل پر شده اند قابل دسترسی می باشد .

حباب هوای داخل سرنگ نبایستی قبل از تزریق از داخل سرنگ خارج گردد یعنی سرنگ را هواگیری نکنید زیرا:

1- موقع هواگیری کردن سرنگ ممکن است چند قطره از دارو هم خارج گردد که باعث کاهش دوز دارو می گردد. 

2- هواگیری باعث کبود شدن محل تزریق می گردد زیرا هوای داخل سرنگ باعث تخلیه کامل سر سوزن شده و منجر به قفل دارو در داخل بافت زیر جلدی می گردد.

تزریق زیر جلدی ترجیحا" بایستی زمانی که بیمار در بستر (تخت) دراز کشیده است انجام شود.

اناکساپرین سدیم در بافت زیر جلدی پهلوی قدامی anterolateral یا پهلوی خلفی postolateral دیواره شکم بطور تناوبی در سمت راست یا چپ بدن بیمار تزریق می گردد.

تکنیک تزریق آمپول اناکساپرین سدیم به این صورت است که بایستی سوزن بطور کاملا"عمود (و نه مماس یا کج) بداخل یک چین پوستی که بین انگشت شست و انگشت سبابه Index finger بوجود آمده است فرو شود تمام طول سوزن در داخل چین پوستی وارد می شود و چین پوستی بایستی در تمام طول مدت تزریق بین انگشتان دست نگه داشته شود .

نکته: آنتی دوت اناکساپرین سدیم سولفات پروتامین می باشد که بصورت داخل وریدی تزریق می گردد.

تهیه مطلب: مهران تابش

 

نوشته شده در دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:دستورالعمل,تزریق,آمپول,کلگزان,CLEXANE,اناكساپرين,ساعت توسط م. عندلیب|

تنگی نفس یعنی آگاه شدن از تنفس نامطلوب و غیر طبیعی و احساس تنفس سخت و ناخوشایند است. به عبارت دیگر انسان طبیعی نسبت به نفس کشیدن خود آگاهی چندانی ندارد، اما در کسی که دچار تنگی نفس می‌شود، نسبت به تنفس خود و معمولاً سختی آن آگاهی پیدا می‌کند. عموما تنگی نفس به تنفس سریع و مشکل گفته می‌شود و در زمان تنگی نفس ، بیمار از عضلات گردن ، شانه‌ها و شکم (عضلات فرعی تنفسی) نیز برای تنفس استفاده می‌کند. 

علل تنگی نفس 
تنگی نفس از نشانه‌های دوگانه‌ای است که می‌تواند منشا قلبی داشته باشد یا نداشته باشد. در بیشتر موارد تنگی نفس افراد به دلیل مشکلات ریوی بروز پیدا می‌کند اما در درصدی از موارد بیماری قلبی زمینه ساز تنگی تنفس می‌شود. 
تنگی نفس ممکن است ناشی از بیماریهای ریوی یا قفسه سینه از جمله آسم ، برونشیت ، سل و عفونت ریه (پنومونی) ، بیماریهای قلبی از جمله حمله حاد قلبی اختلال دریچه‌های آئورت و میترال و نارسایی قلبی ، کم‌خونی ، عفونت شدید بدن ، چاقی و اختلالات اضطرابی باشد. بعلاوه شروع ناگهانی تنگی نفس با یا بدون درد سینه ممکن است علامت آمبولی ریه باشد. 

انواع تنگی نفس
تنگی نفس کوششی 
این نوع از تنگی نفس گاه حالت کوششی پیدا می‌کند، یعنی با فعالیت و کوشش بدنی فرد ارتباط مستقیم دارد. انسان به طور طبیعی اگر به شدت و بدون آمادگی قبلی ورزش کند و یا مسافت طولانی را بدود، این نوع تنگی نفس را تجربه خواهد کرد. در افراد مبتلا به برخی بیماریهای قلبی مانند مشکلات دریچه‌ای یا نارسایی قلبی ، تنگی نفس با فعالیتهای کمتری ایجاد می‌شود. به گونه‌ای که حتی در موارد شدید بیماری ، راه رفتن عادی و انجام کارهای اولیه با تنگی نفس همراه می‌شود. در شدید ترین نوع تنگی نفس ، بیمار حتی در حالت استراحت و خوابیده نیز دچار تنگی نفس می‌باشد. 

ارتوپنه یا تنگی نفس در حالت درازکشیده 
نوع دیگری از تنگی نفس قلبی در حالت دراز کش و خوابیده ایجاد می‌گردد که در طب به آن "ارتوپنه" می‌گویند. یعنی قلب فرد به حدی نارساست که نمی‌تواند خون موجود در ریه‌ها را تخلیه کند و فرد مجبور است با کمک گرفتن از نیروی جاذبه این کار را انجام دهد. به همین جهت بیماران مبتلا به نارسایی قلب ، هنگام خواب زیر سرشان دو یا چند بالش می‌گذارند. به عبارت دیگر وقتی این افراد دراز می‌کشند، ریه فرد در آب بدن غرق می‌شود و احساس خفگی به وی دست می‌دهد. در این صورت بیمار جهت تنفس راحت باید بنشیند. 

تنگی نفس حمله‌ای شبانه 
حالت دیگری نیز وجود دارد که به صورت حملات شبانه تنگی نفس خود رانشان می‌دهد. به این صورت که 4 - 2 ساعت بعد از خواب به طور ناگهانی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی با حالت خفگی از خواب می‌پرد، خود را به پنجره می‌رساند تا با نفس کشیدن در هوای آزاد خود را نجات دهد. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی که اغلب دچار ورم پا نیز هستند، در طول شب آبهای جمع شده در پاها بتدریج تخلیه می‌شوند و به سوی ریه‌های فرد می‌آیند و در آنجا جمع می‌شوند. تجمع مایعات اضافه در ریه باعث می‌شود فرد دچار احساس تنگی نفس و حالت خفتگی شود. تنگی نفس حمله‌ای شبانه مشخصه بیماری قلبی است. البته در بیماری آسم و برونشیت مزمن نیز فرد ممکن است با حالت تنگی نفس از خواب بیدار شود ولی این دو مورد تا حدی قابل افتراق با تنگی نفس قلبی هستند. بدین ترتیب که در آسم فرد سابقه قبلی دارد، بعد از نیمه شب دچار حمله می‌شود و با اسپری‌های گشاد کننده مجاری تنفسی بهتر می‌شود. در برونشیت مزمن نیز حمله تنگی نفس در پاسی از شب بروز پیدا می‌کند و با دفع خلط تنگی نفس بیمار مرتفع می‌گردد. 

تنگی نفس بازدمی 
اشکال در خارج کردن هوا از ریه‌ها. هوا براحتی به داخل ریه می‌رود ولی خروج آن مشکل است. از آنجا که بیمار هوا را به سختی به بیرون می‌راند، صدای خس‌خس ایجاد می‌کند که به آن تنفس آسمی گفته می‌شود. 

علائم همراه کمک کننده 
گاهی تمایز علل قلبی تنگی نفس از علل ریوی مشکل است چرا که هر دو باعث تنگی نفس کوششی ، ارتوپنه و سرفه می‌شوند. خس‌خس سینه و خلط خونی قاعدتا به دلیل بیماری ریوی پدید می‌آید هر چند بعضا در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ادم ریوی هم دیده می‌شوند. در بیماران مبتلا به عروق کرونر ممکن است تنگی نفس در نبود درد سینه و با شرایط مشابه اتفاق افتد که به آن معادل آنژین قلبی گفته می‌شود. 

درمان 
درمان تنگی نفس منوط به درمان بیماری زمینه‌ای فرد است. به عبارت دیگر یا باید دریچه معیوب که مانع از حرکت صحیح جریان خون می‌شود اصلاح شود. با داروی دیگوکسین ، قلب نارسا می‌تواند تقویت شود تا بتواند خون را از ریه‌ها خالی کرده و مانع تجمع و انباشتگی آن در ریه‌ها و سایر فضاهای بدن گردد. از سوی دیگر با تجویز داروهای ادرارآور (دیورتیکها) ، آب در ریه‌ها تجمع نیافته و تنگی نفس برای فرد ایجاد نمی‌شود. مصرف غذاهای کم نمک در اصلاح این مورد خالی از فایده نخواهد بود. و در بیماریهای دیگر نیز درمان آنها انجام می‌شود.

بهزاد فرجی

 

 

نوشته شده در دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:انواع,تنگی نفس,علائم,ساعت توسط م. عندلیب|

نارسائي كليه به از کار افتادن یا کاهش عملکرد کلیه به شکل ناگهانی که سبب افزایش میزان سموم دفعی کلیه در خون می شود اطلاق می گردد . این زمان می تواند بین چند ساعت تا چند روز باشد در این حالت اندازه کلیه ها در سونوگرافی و KUB طبیعی می باشد . در حات عادی حدود 25% برونده قلبی را کلیه ها دریافت می کنند که معادل 1100ml/min می باشد که اگر بر اساس پلاسما بیان شود حدود 800ml/min میزان جریان پلاسما در کلیه ها می باشد . از میزان پلاسمایی که وارد کلیه ها می شود ، حدود 20% آن داخل فضای ادراری فیلتره می شود که این حجم از پلاسمای فیلتره شده در هر دقیقه فیلتراسیون گلومرولی(GFR)  گفته می شود که حدود 120ml/min می باشد .

 

کاهش GFR به میزان 60 – 40 % مقدار طبیعی ، تغییر واضحی در فعالیت کلیه ها ایجاد نمی کند ولی وقتی به 40 – 20 % میزان واقعی خود برسد آنگاه ازتمی و نارسایی حاد کلیه به وجود خواهد آمد . نارسایی حاد کلیه در حدود 5% کل بیماران بستری در بخش های داخلی ، جراحی و 30 – 20 % بیماران بستری در بخش های ICU بروز می کند که میزان مرگ و میر آن 70 – 20 % می باشد .

لطفا جهت دسترسي كامل بعد از عضويت به ادامه مطلب مراجعه نمائيد:

 


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 1 مهر 1392برچسب:نارسایی,حاد,کلیه,ARF,ساعت توسط م. عندلیب|

  1-مهمترين نكته در درمان تمامي انواع اسهال ، جايگزين آب و الكتروليت ها و پرهيز از مصرف خودسرانه داروهاي ضد اسهال مي باشد .

2-در درمان زنبور گزيدگي مهمترين اقدام برداشتن سريع نيش از روي زخم جهت جلوگيري از ورود بيشتر سم در بدن است .

3-براي جلوگيري از تحريك معده تركيبات خلط آور، بايد بعد ازغذا و با يك ليوان آب مصرف شوند .

4-دارو را بيشتر از مقدار توصيه شده آن استفاده نكنيد و يا داروهاي خود را با ديگران تقسيم نكنيد .

5-اكثر داروهايي كه براي درمان آلرژي مصرف ميشوند خواب آور هستند، لذا از فعاليتهايي كه نيازمند آگاهي هستند از قبيل رانندگي بايدخودداري كرد. 

لطفا جهت مطالعه ساير هشدارها به ادامه مطلب مراجعه فرمائيد:


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 29 شهريور 1392برچسب:مهمترين,هشدارها,مراقبتها,مصرف,دارو,ساعت توسط م. عندلیب|

تا به حال شده احساس گلو درد کنید و با نگرانی جلوی آینه بروید، دست‌ های‌تان را روی گلوی‌تان بگذارید و متوجه شوید سایز آن کمی بزرگ‌تر از حد معمول شده؟! شاید هم با مصرف داروهایی که پزشک برای گلو درد‌تان تجویز کرده یکی، دو روز بعد دوباره به حالت طبیعی برگردید اما گاهی اوقات این دردها و تغییر سایز غدد ناحیه گردن به این آسانی‌ها با مصرف داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا رفع نمی‌شود و مجبور می‌شوید بعد از مراجعه به چند درمانگاه و بیمارستان، از یک متخصص غدد وقت ویزیت بگیرید، شاید هم مشکل از غده تیروئید‌تان باشد! البته همه اختلالات تیروئید همراه با درد نیستند و ممکن است باعث افزایش یا کاهش ناگهانی وزن شوند. 


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:تيروئيد,كم كاري,تيروئيديت,پركاري,ساعت توسط م. عندلیب|

دانلود یک فیلم کامل آموزشي تكنيك پرستاري با رعایت تمامی استاندارد ها در مورد نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري) 

اعضاي محترم سايت جهت دسترسي به آدرس سايت به آدرس سايت جديد "پرستاران توانمند ايران" مراجعه نمايند:

 

نوشته شده در سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:دانلود,فيلم,آموزشي,نحوه,گرفتن,لاین,وریدی,رگ گيري,تكنيك,پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

اصول تزریقات ایمن : 
تزريق دارو به بدن يكي ديگراز راههاي تجويز دارو به بيماران است وداروهاي بسياري را ازاين را به بدن 
واردمي نمايند.وارد كردن دارو از اين راه فوايد زيادي دارد.
مزاياي زيادي دارد ولي اگر بوسيله شخص غير مطلع وغيرمجازانجام بشودخطرات زيادي متوجه بيمار 
خواهد بود بنابراين شخصي كه دارو را تزريق مي كندبايدبا وسايل آن يعني سرنگ و سوزن و طرزاستريل 
كردن آنها آشنايي كامل داشته ومحلولهاي تزريقي ونوع دارو را خوب بشناسد و طوري تزريق كندكه بيمار 
ناراحت نشود و همچنين عكس العملهاي داروها را نيزبداند. 
راههاي تزريق : 
1-وارد كردن دارو به درون پوست intradermal-ID 
2- تزريق دارو زير پوست subcutaneous-SC 
3-تزريق دارو داخل عضله intramuscular-IM
4- -تزريق دارو داخل وريد intravenous- IV 
5-تزريق دارو داخل مايع نخاع intradural-cerebro-spinal-fluid-ICSF
سرنگ ها :
سرنگ وسيله اي براي تزريق مايعات به بدن و كشيدن مايعات مختلف از بدن مي باشد سرنگ هاانواع 
مختلف دارند يااز جنس شيشه اي يا پلاستيكي و يااز فلز ساخته شده اند هر سرنگ شامل بدنه مدرج 
است كه به سر آن سوزن وصل مي شود و يك پيستون دارد كه بداخل بدنه مي رود.معمولاً سر سرنگها 
يك اندازه و استاندارد ساخته شده وبنابر اين هر نوع سوزني به آن وصل مي شود پيستون داخل سرنگ 
براحتي داخل بدنه حركت مي كند ودر هنگام كشيدن پيستون به خارج هوا و مايعات به داخل سرنگ 
كشيده مي شود و چنانچه به داخل بدنه فشار داده شود هوا ويا مايع خارج مي گردد. 


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:اصول,تزریقات,ایمن,ساعت توسط م. عندلیب|

ديابت حاملگي چيست؟

ديابت حاملگي نوعي ديابت است كه زنان حامله به آن مبتلا مي شوند. بين 2 تا 7 درصد زنان حامله دچار اين نوع ديابت مي شوند و به اين دليل اين بيماري يكي از شايعترين عوارض حاملگي است.

سيستم گوارش بيشتر غذاي خورده شده را به نوعي قند به نام گلوكز مي شكند. گلوكز وارد خون شده و با كمك انسولين (هورموني كه از لوزالمعده يا پانكراس ترشح مي شود) سوخت لازم براي سلول هاي بدن را فراهم مي كند. در ديابت حاملگي هم نظير ديابت هاي تيپ 1 و 2 (كه در افراد غير حامله بروز مي كند)، گلوكز به جاي رفتن به درون سلول ها و تبديل شدن به انرژي در داخل خون باقي مي ماند. اما چرا در حاملگي چنين اتفاقي رخ مي دهد؟

در طي حاملگي، هورمون ها استفاده از انسولين را براي بدن سخت مي كنند و از اين رو لوزالمعده بايد انسولين بيشتري توليد كند. در بيشتر زنان حامله اين مسئله مشكلي ايجاد نمي كند و پانكراس انسولين بيشتري ترشح مي كند. ولي در صورتيكه پانكراس نتواند به اندازه لازم انسولين ترشح كند و سطح گلوكز در خون بالا رود ديابت حاملگي رخ مي دهد.

بيشتر زنان مبتلا به ديابت حاملگي بعد از تولد كودك بهبود مي يابند. با اين حال ابتلا به اين بيماري احتمال ابتلا در حاملگي هاي بعدي و يا در آينده را افزايش مي دهد.


ادامه مطلب

نویسنده : مجید نسترن

  اساس کار و مکانیسم دفیبریلاتور

الکترو شوک از یک منبع تغذیه باطری بزرگ داخلی برای شارژ نمودن یک خازن حجیم بین مقادیر 5 تا 400 ژول استفاده می‌کند. دو قطعه فلزی یا همان الکترودها به دستگاه متصل است و روی سینه‌ی بیمار قرار می‌گیرد.

در فاصله چند هزارم ثانیه انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا تخلیه شده و باعث دپولاریزاسیون سلول‌های قلبی شده و رپولاریزاسیون بدنبال آن به گره SA اجازه بدست گرفتن رهبری ضربان سازی قلب را می‌دهد.

  انواع دفیبریلاتور

دفیبریلاتورها به انواع داخلی (قابل کاشت) و خارجی تقسیم می‌شوند.

1 ـ دفیبریلاتور کاردیوورتر خودکار قابل کاشت

 ICD ـ (Implantable Cardioverter Defibrillator)

این دستگاه مؤثرترین درمان آریتمی‌های بطنی است، که در زیر پوست قرار گرفته و از طریق سیستم (لید)های خود ضربان و ریتم قلب را کنترل می‌کند. کامپیوتر ICD ضربان‌های سریع بطنی را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک آن را خاتمه می‌دهد.

شوک الکتریکی ایجاد شده منجر به درد قفسه سینه و احساس ناخوشایند در بیمار می‌شود، با این حال با در نظر گرفتن مرگ حتمی در صورت عدم درمان آریتمی‌های خطرناک بطنی، درد آور بودن این درمان برای بیمار قابل درک خواهد بود.

عمل بقیه ICD در اطاق آنژیوگرافی با کنترل دستگاه فلوروسکوپی انجام می‌شود. میزان موفقیه ICD در خاتمه دادن به آریتمی‌های بطنی بیش از 90 درصد است. ضمناً ICD قابلیت ضربان سازی (پیس میکر) را دارد و در صورتی که فرد دچار برادیکاردی به کمک بیمار خواهد آمد.

در بیماران دچار نارسایی قلب ممکن است ICD با توانایی درمان نارساییی قلب بکار رود. این ICD های تک حفره‌ای از طریق یک لید متصل به بطن راست، فقط فعالیت بطنی را کنترل می‌کنند ولی در ICD های دو حفره‌ای امکان مانیتورینگ و ضربان سازی برای دهلیز و بطن از طریق 2 لید متصل به این حفرات امکان پذیر است و در مواردی که به عملکرد پیس میکر نیاز باشد برای بیمار استفاده می‌شود.

لطفا جهت دسترسي به ادامه مطلب به آدرس جديد سايت پرستارن توانمند ايران مراجعه كنيد.


از دست رفتن کامل ولی موقت هوشیاری، سنکوپ نام دارد. فرد دچار سنکوپ به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست داده و به زمین می افتد.

 سنکوپ (syncope) یا غش، یک حالت نیمه بیهوشی و ملایم تر از شوک است. در این حالت فرد دچار بی خبری کوتاه مدت از اطراف خود می شود. علت آن نرسیدن خون کافی در کوتاه مدت به مغز است.

در حالت سنکوپ، دستگاه های قلب و ریه فعال هستند. مدت زمان سنکوپ از چند ثانیه تا چند دقیقه است و بیمار به صورت خود به خود هوشیاری خود را به صورت کامل به دست می آورد. ممکن است قبل از ایجاد سنکوپ، فرد دچار احساس سرگیجه، تعریق سرد یا تهوع و استفراغ شود و یا کاملا به طور ناگهانی و بدون هیچ احساس قبلی سنکوپ رخ دهد. بعد از به دست آوردن هوشیاری، فرد معمولا سرحال و بدون علائم است (مگر در صورت ایجاد ضربه و آسیب در اثر زمین خوردن).

 از علل سنکوپ می توان به شوک هیجانی مثل دیدن مناظر وحشتناک، شنیدن اخبار ناگوار، ایستادن طولانی‌مدت همراه با ازدحام جمعیت و خستگی شدید، گرما و فقدان هوای تازه اشاره کرد.


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:سنکوپ,غش,شوک,بیهوشی,ساعت توسط م. عندلیب|

نشانه هایی که در زیر آمده اند از جمله مهمترین نشانه های پرستاری بوده که در بسیاری از بیماری ها و اختلالات مشترک می باشند. یادگیری آنها فراگیری پرستاری را آسان تر نموده و شما را از دوباره خوانی مطالب باز می دارد:

نشانه های خونریزی: هایپوتانسیون، تاکیکاردی، خشکی مخاطها، پوست سرد، تعریق، ضعف و سرگیجه،کاهش سطح هوشیاری
...

نشانه های دهیدراتاسیون: خشکی مخاطها، افزایش درجه حرارت، تشنگی، هایپوتانسیون، تاکیکاردی، افزایش وزن مخصوص ادرار، کاهش برون ده ادراری
...

نشانه های شوک: مجموعه نشانه های خونریزی و دهیدراتاسیون
...

نشانه های افزایش حجم مایعات(Overload): تنگی نفس، ارتوپنه، تاکیکاردی، اضطراب، اتساع وریدهای گردن، رال و هایپرتانسیون
...

نشانه های عفونت: تب، لوکوسیتوز، ضعف و بیحالی، لرز و تاکیکاردی
...

نشانه های عفونت موضعی: درد، تورم، گرمی، قرمزی و خروج ترشحات
...

نشانه های هایپوکسی: تغییرات در وضعیت ذهنی، بیقراری، تنگی نفس، تاکی پنه، هایپرتانسیون، تاکیکاردی، آریتمی، سیانوز، تعریق و انتهاهای سرد
...

نشانه های کم خونی: خستگی زودرس، ضعف، بیحالی، رنگ پریدگی و بی رنگی مخاطها
...

نشانه های نارسایی شریانی: کاهش نبضهای محیطی، سردی، رنگ پریدگی، بی حسی، پاراستزی
...

نشانه های نارسایی وریدی: تورم، ادم، درد، گرمی و قرمزی

نوشته شده در شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:نشانه شناسی,پرستاری,بیماری,ساعت توسط م. عندلیب|

 دانلود نرم افزار ديكشنري پزشكي دورلند ويژه اعضاي وبلاگ با فرمت jar

با تشكر ويژه از آقاي فاضل اسكندري كه اين مطلب را براي ما راسال كرده اند.

جهت دانلود به آدرس جديد سايت پرستاران توانمند ايران روي  آدرس http://irannurse.ir/?p=55  كليك كنيد:

 

نوشته شده در شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:دانلود,برنامه,موبايل,تلفن همراه,جار,نرم افزاروپزشكي,احيا,دورلند,ديكشنري,ساعت توسط م. عندلیب|

نرم افزار پزشكي ويژه تلفن همراه با فرمت jar

با تشكر ويژه از فرستنده مطلب اقاي فاضل اسكندري

دسترسي فقط جهت اعضاي سايت

لطفا جهت دانلود فايل مربوطه روي ادامه مطلب كليك نمائيد:

 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:دانلود,برنامه,موبايل,تلفن همراه,جار,نرم افزاروپزشكي,احيا,CPR,CPCR,2010,ساعت توسط م. عندلیب|

 التيام زخم به توانایی بدن ،ابتلا به بیماری مزمن ،تغذیه،توانایی سیستم ایمنی بدن به ویژه فعالیت لنفوسیتهایTوسن افراد(جوان یا پیربودن)بستگی دارد .لکوسیتها در زمان کمبود پروتئین ها فعالیت کمی دارد .برای ترمیم زخم مقداری گلوکز نیز لازم است .

انواع ویتامین ها خصوصا ویتامین Aبرای سنتز کلاژن و ساخت نسج اپیتلیال و ویتامین B کمپلکس به عنوان یک کوفاکتور برای عکس العمل های انزیمی مورد نیاز است . ویتامین Cبرای تشکیل عروق خونی ومقاومت در برابر عفونت و منیزیم به عنوان فعال کننده انزیم درالتیام زخم موثر است.


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:ترميم,زخم,صدمات,سلولي,التيام,بهبود,آسيب,تروما,مرحله رشد,تكثير سلولي,التهاب,ساعت توسط م. عندلیب|

 بیماری مزمن انسدادی ریه به بیماریهایی اطلاق می شود که در آن جریان هوا محدود شده و معمولاً غیر قابل برگشت هستند ، علت آن می تواند آمفیزم برونشیت مزمن برونشکتازی آسم COPD  پنجمین علت مرگ در آمریکا است. با انسداد هوا یک واکنش اکتسابی غیر طبیعی در پاسخ به ذرات مفر  گازها وجود دارد. این واکنش اکتسابی در پارانشیم ریه و عروق پولمونر ایجاد می شود و بدن برای جبران آن تلاش کرده در نتیجه راه هوایی کوچک و تنگ می شود و ممکن است باعت ایجاد بافت اسکاردتنگ شدن لومن در راههای هوایی می شود.

وقتی التهاب مزمن فعال می شود پروتئیناز آزاد شده که موجب صدمه به پارانشیم ریه است و این تغییرات پارانشیم ریه ممکن است به علت کمبود الفا آنتی تریسپین ریه در اثر اختلال ژنتیکی نیز باشد.

COPD زود رس باعث تغییرات عروق پولمونار شده و باعث نازک شدن دیواره می شود این تغییرات ممکن است در نتیجه سیگار کشیدن نیز باشد.


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:بيماري مزمن انسدادي ريه,COPD,تنفسي,ريه,انسدادي,آمفيزم,برونشكتازي,آسم,ساعت توسط م. عندلیب|

اختلال در روده کوچک يک مدفوع آبکی و حجيم دارد ولی اختلال در روده بزرگ مدفوع آبکی کمتر است.

علل اسهال حادبه دليل غذا، سموم،آنتی بيوتيک، مسهل، عفونت گوارشی، اختلال عاطفی و شير می تواند باشد.همچنين مصرف کربوهيدرات زياد و قند اسهال را افزايش می دهد

 

اسهال مزمن: انواژيناسيون تنگی، هيرشپرونگ، آنتروکوليت، اولسر کوليت، حساسيت غذايی، سلياک، فيبروزکيستيک، ماراسموس، کواشيورکور، فئوکروموسيتوم، لنفوم، هيپرتيروئيديسم و گاه به صورت سرکش یا  intractable بروز می کند.

 


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:اسهال,كودكان,اطفال,نوزادان,پرستاري,مراقبت پرستاري,مراقبتهاي پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

 *    نوع فعالیت: مراقبت از چست تیوب و تخلیه پلور

هدف: جهت ایجاد فشار منفی طبیعی و اتساع ریه

توصیه های پرستاری

1.  روش کار را به بیمار توضیح داده و وضعیت تنفسی و قلبی وی را بررسی کنید.

2.  تمرینات تنفسی را به بیمار آموزش داده و از بیمار بخواهید که در طول روز آن را انجام دهد.


ادامه مطلب

 *    نوع فعالیت: خارج کردن چست تیوب

هدف: جلوگیری از ایجاد عفونت در پرده جنب

توصیه های پرستاری

1.  نیاز به استفاده از مسکن را بررسی کرده و در صورت لزوم 30 دقیقه قبل از انجام روش آن را تزریق کنید.

2.  دست ها را شسته و سپس ست استریل را برای کشیدن بخیه و پانسمان مجدد باز کنید.


ادامه مطلب

 نوع فعالیت: رساندن اکسیژن با ماسک ساده صورت به بیمار

*    نوع فعالیت: دق کردن و ارتعاش سینه به منظور تخلیه ترشحات تنفس

*    نوع فعالیت: تجویز اکسیژن با کانولای بینی

 

نوع فعالیت: اکسیزن رسانی از طریق ماسک ونچوری

 

 

نوع فعالیت: خارج کردن چست تیوب

 

 

نوع فعالیت: ساکشن فارنکس (بینی، حلقی، لوزه ای)

 

 

نوع فعالیت: پالس اکسی متری

 

 

نوع فعالیت: مراقبت از چست تیوب و تخلیه پلور

 

*    نوع فعالیت: درمان با نبولایزر

 

نوع فعالیت : تشخیص الگوی تنفس غیر موثر در ارتباط با تنگی نفس، تجمع مخاط، تنگی برونش و تحریک راههای هوایی

 

*    نوع فعالیت: تشخیص اختلال در تبادلات گازی به دلیل عدم تجانس نسبت تهویه به خونرسانی ریه ، افزایش فضای مرده

نوع فعالیت: تشخیص پاکیزگی ناموثر راه هوایی در ارتباط با تنگی برونش، افزایش تولید خلط، سرفه ناموثر و عفونت برونش

اعضاي محترم وبلاگ جهت مشاهده متن كامل روي ادامه مطلب كليك نمائيد:


ادامه مطلب

وسايل و تجهيزات مورد نياز:

 دستكش يكبارمصرف واستريل پگ پانسمان،گازاستريل،ماده ضدعفوني كننده ونرمال سالين،داروهاي تجويزشده توسط پزشك ،حوله،آب گرم وصابون ،پانسمان شفاف


ادامه مطلب
نوشته شده در جمعه 9 فروردين 1392برچسب:زخم بستر,زخم,زخم فشاري,بدسور,پانسمان,مراقبت, مراقبت پرستاري,مراقبتهاي پرستاري,فرآيند,ساعت توسط م. عندلیب|

 اسپیرومتری درمواردزیراستفاده میشود:

-        جهت دستابی به تهویه کامل ریوی 

-        درمددجویان تحت جراحیهای قسمت فوقانی شکم ،جراحیهای قفسه صدری وجراحی درمددجویان بیماریهای مزمن تنفسی ،جهت پیشگیری ازبروزوپیشرفت عفونتهای ریوی وآتلکتازی .

-        کمک درانجام تنفس عمیق ودرنتیجه انبساط آلوئولی وافزایش حجم ریه ها

-        کمک به برگشت قدرت انقباضی ریه هادرمددجویانی که دچارفلج اندامها یا دیافراگم میباشند.

جهت مشاهده متن كامل فرآيند و روش انجام كار روي ادامه مطلب كليك كنيد:


ادامه مطلب
نوشته شده در سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:اسپيرومتري,تنفسي,سرفه,تهويه,ريه,ريوي,تنفس,,ساعت توسط م. عندلیب|

 

عامل انجام كار:پرستار
*    تجهيزات و وسايل استاندارد
مانومتر آبي براي اندازه گيري فشار وريد مركزي - مايع داخل وريدي و لوله
*    استانداردمراحل انجام كار:
لاين وريد مركزي توسط پزشك گذاشته مي شود.
1-   مددجورا درحالت supineدرحالي كه سر 30 درجه بالا برده شده است،قراردهيد.
2-   زاويه فلبوستاتيك را مشخص كنيد ( يا محور فلبوستاتيك ) اين زاويه درمحل اتصال خط ميداگزيلاري و چهارمين فضاي بين دنده اي قرار دارد. نقطه مشخص شده را با يك علامت مشخص كنيد اين نقطه به عنوان علامت     zeroبكار مي رود و براي همه استفاده مي شود. علامت zeroدرمانومترآبي درزاويه فلبوستاتيك قراردارد . مانومترمحفوظ نگهداشته شده تا يك پل وريدي باهدايت دست درنقطه اي كه اشاره شد قرار گيرد.

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 21 بهمن 1391برچسب:فشار وريد مركزي,سي وي پي,CVP,اندازه گيريCVP,ساعت توسط م. عندلیب|

 اپيديديميت عفونت مجاري اپيديديم است كه معمولا از پروستات عفوني شده يا عفونت مجاري ادراري ناشي مي شود.اين بيماري به عنوان عارضه سوزاك و يا به دنبال عفونت كلاميديا تراكوماتيس نيز ايجاد مي شود.عفونت در جهت بالا رو و از خلال پيشابراه و مجاري انزالي عبور كرده واز راه وازودفران به سمت اپيديديم سير مي كند.در التهابات مزمن مسير عبور اسپرم مسدود شده و اگر دو طرفه باشد اغلب منجر به عقيمي مي شود.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 21 بهمن 1391برچسب:اپيديديميت,ارولوژي,پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

 * پالس اكسيمتري بعنوان يك راه غيرتهاجمي جهت سنجش اشباع هموگلوبين خون ازاكسيژن در بيماران بااحتمال هيپوكسي بكارميرود.

v   موارداستفاده ازپالس اكسي متري:

ü     درهنگام گذاشتن لوله تراشه

ü     ساكشن ترشحات راه هوايي

ü     هنگام انتقال بيمار به بخش هاي مختلف (راديولوژي-ct scan و...)

ü     دربيماراني كه اكسيژن تراپي مي شوند

ü     كنترل درصورت تجويزپزشك


ادامه مطلب
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:پالس اكسي متري,پالس اكسيمتري,اكسيژن شرياني,پالس اكسي متر,هموگلوبين,اشباع شده,ساعت توسط م. عندلیب|

 عامل 10% از کل مرگ و میر بیمارستانی؛ ترمبو آمبولی وریدی (ترمبوز وریدی و آمبولی ریوی) است. این هشداری است که به این نکته توجه کنیم که VTE در اکثر موارد قابل پیشگیری است.

ترمبو آمبولی وریدی: (VTE): معمولاً لخته DVT در وریدهای پا تشکیل می شود و علامتی ندارد اما وقتی که قسمتي از این لخته ها جدا شود و در خون به حرکت در آید ترمبوز وریدی و آمبولی ریوی ایجاد می کند.

علایم: علایم مربوط به کنده شده لخته و حرکت در مسیر جریان خون و آمبولی ریوی است، تنگی نفس، تاکی کاردی، تاکی پنه، درد جنبی قفسه سینه، خلط خونی، هیپوکسی، افزايش دي دایمر پلاسما ، و افزايش فضای مرده آلوئولی.


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 14 بهمن 1391برچسب:آمبولي,ترومبوز,وريدي,ترومبوآمبولي,ترومبوآمبولي وريدي,ريه,ضد انعقاد,ساعت توسط م. عندلیب|

پرستاران عزيز داوطلب اعزام به حج بعد از ثبت نام در سايت مركز پزشكي حج هلال احمر و كسب امتيازات لازم بايستي در آزمون هاي اينترنتي اين مركز شركت نمايند. در اين قسمت متن كامل سوالاتي كه در آزمون سال 91 مورد استفاده قرار گرفت جهت راهنمائي هرچه بيشتر شما عزيزان قرار داده مي شود. دسترسي به ادامه اين مطلب ويژه اعضاي وبلاگ مي باشد. 

نمونه سوالات:

شرح سئوال : 1-     حداکثر غلظت مجاز پتاسیم در سرم تزریقی چقدر است ؟ 
الف:
 40 میلی اکی والان در لیتر 
ب:
 30 میلی اکی والان در لیتر 
ج:
 20 میلی اکی والان در لیتر 
د:
 5 میلی اکی والان در لیتر 


ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه 30 دی 1391برچسب:دانلود,سئوالات,حج,مركز پزشكي,مركز پزشكي حج,هلال احمر,آزمون,اعزام,داوطلب اعزام حج,پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

جهت دانلود متن آموزشي اصطلاحات رايج بخش مغز و اعصاب به ادامه مطلب مراجعه نمائيد. (ويژه اعضاي وبلاگ)


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:مغز,اعصاب,مغز و اعصاب,برونر,اصطلاحات,رايج,پرستاري,زارعي,ساعت توسط م. عندلیب|

قلم انسولین یک دستگاه تزریق انسولین است که در دو نوع یکبار مصرف و نوع کارتریج قابل تعویض در اختیار بیماران قرار می گیرد. انسولين موجود در قلم‌هاي انسولين مي‌تواند ساده یا مخلوط باشد كه  نوع ساده شامل یک نوع انسولین است و در نوع مخلوط آن تركيبي از 2 نوع انسولين كوتاه‌اثر و بلنداثر وجود دارد.


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:انسولين,قلم انسولين,ديابت,تزريق,تزريق انسولين,ساعت توسط م. عندلیب|

 

 موارد استفاده از تراکئوستومی:

 1-نیاز به راه هوایی مصنوعی طولانی مدت

 2-برا ی اتصال به ونتیلاتور

 

 3-خونریزی از راه هوایی فوقانی

 

 4-سوختگی راه هوایی فوقانی

 

 

5-لارنژکتومی

6-بیماری های عفونی

7-ضربه وشکستگی غضروفهای حجره ونای

نحوه انجام تراکئوستومی:


ادامه مطلب

 جهت دسترسي به سئوالات روي لينك زير كليك كنيد:

uplod.ir/rl8ar4jh9jpx/parastari86-87.pdf.htm

نوشته شده در پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:دانلود,سئوالات,كارشناسي,كارشناسي ارشد,پرستاري,ساعت توسط م. عندلیب|

 دسترسي به اين رفرنس فقط ويژه اعضا مي باشد. لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمائيد:


ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 11 دی 1391برچسب:دانلود,متن,كامل,كتب,كتاب,پرستاري,فارماكولوژي,داروئي,رفرنس,پزشكي,كتب پرستاري,كتب پزشكي,ساعت توسط م. عندلیب|

کتاب PDF رایگان فرهنگ اصطلاحات پزشکی عمومیمنبع کاملی از تمامی اصطلاحات علم پزشکی است.این کتاب پزشکی علاوه بر اینکه یک فرهنگ اصطلاحات کامل است بلکه دارای یک سری ضمایم پرکاربرد برای هر پرستاری که میخواهد اطلاعات عمومی پزشکی خود را بالاتر ببرد مناسب میباشد.این کتاب PDF را با نرم افزار Acrobat Reader میتوانید مشاهده کنید. برای ذسترسی به  آن اينجا كليك کنید.


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:دانلود, کتاب,پرستاری,ساعت توسط م. عندلیب|

    دسترسي به متن كامل و PDF كتب مرجع و راهنماي پرستاري از جمله برونر و سودارث، اطلس رنگي اورژانس تروما، دانشنامه داروهاي روان پزشكي،  اصول جراحي شوارتز، اصول پزشكي داخلي هاريسون، مراقبتهاي پرستاري از كودكان و نوزادان وونگ، درسنامه مراقبت ويژه، اطلس عمل هاي جراحي، فيلم هاي آموزشي و ...

براي مشاهده متن كامل به ادامه مطلب مراجعه نمائيد:


ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:دانلود,متن,كامل,كتب,كتاب,پرستاري,زبان اصلي,پزشكي,كتب پرستاري,كتب پزشكي,ساعت توسط م. عندلیب|

شوک الکتریکی عبارتست ازعبوردادن جریان مستقیم برق ازسلولهای میوکارد که باعث میشودتمام سلولهای میوکاردبه طورهمزمان دپولاریزه شده ودرنتیجه نقاط نابجا سرکوب گردیده وبا تقویت پیس میکرهای قلب اجازه میدهدگره سینوسی دهلیزی عملکردخودرابه عنوان اصلی ترین پیس میکرازسرگیردویک تحریک سازمان یافته رابرای انقباض هماهنگ عضلانی فراهم آورد.

عوامل مؤثربرمیزان موفقیت دردرمان با شوک الکتریکی :

میزان مقاومت قفسه سینه دربرابرجریان برق درشوک دادن مهم است وبا اقدامات زیرمیتوان آنراتحت کنترل درآورد.

- استفاده ازپدال با سایزمناسب.

- استفاده ازژل لوبریکانت به اندازه کافی وتماس کامل سطح پدال با قفسه سینه .

- قراردادن پدال درمحل صحیح روی قفسه سینه .

- انتخاب مقادیرصحیح انرژی .

 

- دفعات وفاصله زمانی بین شوکهای قلبی .

بازديد كننده گرامي جهت مشاهده متن كامل آموزشي بعد از عضويت در سايت به ادامه مطلب مراجعه نمائيد.

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در چهار شنبه 15 آذر 1391برچسب:الكتروشوك,شوك,شوك الكتريكي,دفيبريلاتور,احيا,احياي قلبي,CPR,قلب,,ساعت توسط م. عندلیب|


آخرين مطالب
» مراقبتهای پیش از بارداری
» نقش مشکلات جنسی در طلاق
» دانلود فایل های آموزشی پرستاری
» آشنائی با اصول اولیه الکتروکاردیوگرافی
» دریافت آخرین اخبار پرستاری
» دانلود نرم افزار شبیه ساز احیای قلبی ریوی
» دانلود کتاب پرستاری در بیماری های مغزو اعصاب
» مراقبتهای پرستاری در تغذیه با لوله معده (NGT)
» انواع تنگی نفس
» فرآيندهاي تخصصي پرستاري بخش اورژانس: ترياژ
» غده برآمده چربی زیر پوستی
» اضافه وزن و چاقي
» تشخيص زودرس سرطان سينه با خودآزمائي
» انسولين لانتوس یا انسولین گلارژین و نحوه استفاده از آن
» دستورالعمل تزریق آمپول کلگزان CLEXANE:
» مشکلات گروه خونی متفاوت در زوج‌ها
» "فشارخون را جدي بگيريم"
» انواع تنگی نفس و علائم آن
» آشنایی با علائم سکته قلبي
» خطرات استفاده از لاك ناخن
» ده دليل مهم براي مراجعه به پزشک
» مقابله با آلرژی فصلی همزمان با رسیدن فصل پاییز
» نارسایی حاد کلیه - ARF
» مهمترين هشدارها و مراقبتها در مصرف دارو:
» 28 نکته مهم درباره واکسیناسیون کودکان
» همه چیز درباره تیروئید
» هيستركتومي و انواع آن
» دانلود فيلم آموزشي نحوه گرفتن لاین وریدی (رگ گيري)
» وبلاگهای پرستاری ، جامعه مجازی پرستاران ایران
» پوکی استخوان
» اصول تزریقات ایمن
» ضرب و شتم پرستار در بيمارستان سمنان
» ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی
» کتاب پزشک همراه برای موبایل
» ارائه يك رژيم غذائي براي ماه مبارك رمضان
» مدل فرآیند رویارویی با خطاهای پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه
» کمبود پرستار در بیمارستان گرمسار
» نامه یک پرستار به رئیس جمهور منتخب
» کیست تخمدان و آنچه که در مورد آن لازم است بدانیم
» 5 مصوبه‌ مهم دولت برای پرستاران
» انواع مسمومیت
» پیشگیری از بروز مسمومیت در اطفال
» دانلود فايل مديريت خطر و ايمني بيمار (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» دانلود فايل مهارتهاي ارتباطي (از مجموعه دوره هاي الزامي اعتباربخشي)
» برگزاري كارگاه پرستاري ارتوپدي
» سايت جديد آموزشی پرستاران توانمند ایران
» دیابت دوران بارداری
» اصول کاربرد و نگهداری الکتروشوک
» دستور العمل های مهم کار در اتاق عمل
» سنکوپ

Design By : Pichak